Co se může. A co se nemůže…
Přístav Kaprije jistě mnozí znají. Dvě mola, celkem pro 15 – 20 lodí. A cca stejný počet kotevních bójí. Dříve se zde stálo na kotvě, ale to se dnes už nesmí.
Do zátoky a do přístavu se tak vejde na čtyři desítky lodí. Kotvení zakázáno! Koncese. V blízkosti koncese kotvení zakazuje zákon.
Místní správci přístavu dříve obhajovali instalaci bójí tím, že chrání ohrožené škeble kyjovky. To byla svého času pravda, protože kotvení je zabíjí. Bóje však nepomohly. Kyjovky v celém Středomoří místo kotvení pozabíjela infekce. Není už jich více. Myslím živých jedinců. Bóje ale na Kapriji zůstaly.
A tak se vybírá, aby se vybíralo. Domorodí obyvatelé už na to jsou zvyklí…
Budete-li chtít v zátoce stát a nebudete-li chtít zaplatit, můžete zkusit zakotvit. Dopadnete ale špatně, vlétne na vás správce přístavu a nažene vás na bóji, nebo do přístavu. „Kotvit se tu nesmí,“ řekne vám. Smíříte se s tím. Zaplatíte, nebo odplujete. Co vám zbývá? Pravidla jsou pravidla.
A co se stane, pokud připlujete a všechna místa jsou plná?
Tak vás správce pošle na kotvu. Jak je to možné, když je kotvení zakázané? Když je naplněná obecní kasička, přestává zákaz platit. Svého času to pochopily i kyjovky (než umřely). Tak to snad pochopíte i vy!
2100
Související články
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.