Co se může. A co se nemůže…
Přístav Kaprije jistě mnozí znají. Dvě mola, celkem pro 15 – 20 lodí. A cca stejný počet kotevních bójí. Dříve se zde stálo na kotvě, ale to se dnes už nesmí.
Do zátoky a do přístavu se tak vejde na čtyři desítky lodí. Kotvení zakázáno! Koncese. V blízkosti koncese kotvení zakazuje zákon.
Místní správci přístavu dříve obhajovali instalaci bójí tím, že chrání ohrožené škeble kyjovky. To byla svého času pravda, protože kotvení je zabíjí. Bóje však nepomohly. Kyjovky v celém Středomoří místo kotvení pozabíjela infekce. Není už jich více. Myslím živých jedinců. Bóje ale na Kapriji zůstaly.
A tak se vybírá, aby se vybíralo. Domorodí obyvatelé už na to jsou zvyklí…
Budete-li chtít v zátoce stát a nebudete-li chtít zaplatit, můžete zkusit zakotvit. Dopadnete ale špatně, vlétne na vás správce přístavu a nažene vás na bóji, nebo do přístavu. „Kotvit se tu nesmí,“ řekne vám. Smíříte se s tím. Zaplatíte, nebo odplujete. Co vám zbývá? Pravidla jsou pravidla.
A co se stane, pokud připlujete a všechna místa jsou plná?
Tak vás správce pošle na kotvu. Jak je to možné, když je kotvení zakázané? Když je naplněná obecní kasička, přestává zákaz platit. Svého času to pochopily i kyjovky (než umřely). Tak to snad pochopíte i vy!
1662
Související články
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.