Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize
Víte, jak daleko jsou vidět navigační světla lodí? Je to velmi důležité. Jen tak zjistíte, jak málo máte času na odvrácení srážky s přibližující se lodí.
Víte, jaká je viditelnost pozičních světel? Z toho vyplývá výpočet času, který zbývá do kolize dvou lodí. Překvap, jak málo času je na zabránění srážce.
Na lodích delších než 50 metrů musí mít stožárové světlo (bílé světlo svítící v sektoru 225°, tedy v sektoru obou bočních světel) viditelnost 6 mil. Boční světla, záďové světlo a remorkérové světlo 3 míle.
Na lodích delších než 12 metrů, ale kratších než 50 metrů musí mít stožárové světlo (bílé světlo svítící v sektoru 225°, tedy v sektoru obou bočních světel) viditelnost 5 mil (je-li délka lodi menší než 20 m tak 3 míle). Boční světla, záďové světlo a remorkérové světlo 2 míle.
Na lodích kratších než 12 metrů musí mít stožárové světlo (bílé světlo svítící v sektoru 225°, tedy v sektoru obou bočních světel) viditelnost 2 míle. Boční světla 1 míli, záďové světlo a remorkérové světlo 2 míle.
Výše uvedené údaje vypadají jako něco, co se rozhodně nechceme učit. Mají ale mimořádnou důležitost.
Času je málo
Představte si, že plujete rychlostí 7 uzlů a blížíte se k lodi, která pluje rychlostí 23 uzlů. Blížíte se k sobě rychlostí 30 uzlů. Vy jste laminátová plachetnice kratší než 12 metrů, se špatným radarovým odražečem.
Z můstku velké lodi mají šanci vidět vaše boční světla na vzdálenost jediné míle. Na jakoukoli reakci má hlídka na můstku jen vteřiny. Jde-li navíc o kontejnerovou loď, která je naložená na maximum, posádka vás velmi brzy ztratí z očí, protože se skryjete za kontejnery. Stačí tedy, aby se hlídka ohlédla jinam a ani nemá šanci zjistit, že pod přídí má českého jachtaře, který ví, že by mu měla loď se strojním pohonem uhnout.
My na palubě plachetnice máme na reakci více času. Stožárová světla nákladní lodě můžeme spatřit na 6 mil. Do kolize je 12 minut. V té chvíli se ale jen těžko zorientujeme. Nevíme, jak se loď pohybuje. Boční světla, která nám pomohou v orientaci, vidíme na 3 míle. V té chvíli máme do kolize 6 minut. To už není žádná sláva.
Je 6 minut do kolize. Zahlédnete boční světla.
Minutu vám trvá, než se zorientujete a zjistíte, že to vypadá na kolizi. To je 5 minut do kolize. Na palubě ale může být nezkušený člen posádky a tomu to bude trvat o minutu déle. 4 minuty do kolize.
Minutu přemýšlíte, jestli vzbudit skippera. 3 minuty do kolize.
Zabušíte na skippera. Je superrychlý, hbitě vyleze ze spacáku a běží na palubu. 2 minuty do kolize.
Minutu mu trvá, než se rozkouká a zorientuje. Na reakci už má jen minutu.
Představte si, že máte zrovna nastavené plachty na motýla se spinakerovým pněm a kontrašotem na hlavní...
Čas na reakci není v podstatě žádný!
Navíc vše mohlo být ještě jinak. Na začátku si hlídka mohla právě postavit v podpalubí na čaj. To znamená 5 minut v podpalubí…
15748
Související články
Jakou rychlostí mohu plout
Jakou rychlostí mohu plout
Pohybují se v oblasti mezi ostrovy a před setměním plují rychlostí 42 uzlů. Motor řve, voda cáká, posádka je spokojená, majitel počítá, kolik ho radost posádky stojí. Je možné plout takto rychle? Nehrozí finanční postih od státem pověřených strážců rychlosti?
Tragická srážka motorového člunu s vodním skútrem
Tragická srážka motorového člunu s vodním skútrem
V pátek navečer kolem 18. hodiny došlo na Pagu u obce Kolan ke srážce motorového člunu typu RIB s vodním skútrem. Muž, který řídil vodní skútr, v zadarské nemocnici svým zraněním podlehl.
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.