Co je při výběru charterové jachty důležité?
Trávíte dlouhé chvíle při výběru jachty pro vaši příští plavbu? Možná je to mnohem jednodušší, než si mnozí začínající skippeři myslí. Vaše dilema vám výrazně zjednodušíme.
Pojďme se na celý proce výběru jachty podívat popořádku. Začneme velikostí jachty.
Počet osob na palubě
Čím více vás na palubě bude, tím bude dovolená levnější. Stojí vám ale nižší cena za nepohodlí, které na palubě nastane při maximálním obsazení jachty? Většina čtyřkajutových jachet je uváděna jako lodě pro 10 osob. To znamená, že dva spí v salonu nebo v kokpitu. Není to nemožné, ale musí se najít, na koho připadne Černý Petr. Není to ale jenom o tom, že dva salónní jezdci půjdou spát vždy jako poslední. Na lodi bude opravdu těsno. Nevejdete se všichni ke stolu v salonu ani v kokpitu, budete mít problémy s bagáží i se zásobami. Ano 10 osob se na palubu vejde, ale bude to drhnout. Co je možné absolvovat v pětadvaceti letech, do toho se vám již nechce v pětačtyřiceti.
Pozor si dejte také na jachty s pěticí kajut. Páta kajuta je obvykle v přídi a není přístupná z podpalubí. V kajutě je i záchod a umyvadlo a podle toho bývá cítit. Za plavby nejde větrat, stejně jako ji není možné větrat za deště. Spát se v ní dá, ale není to velké pohodlí.
Dobře si zvažte, jestli vám to stojí za ušetřené peníze.
Délka jachty
Délka jachty je závislá na tom, kolik kajut potřebujete. Také vyhledavače prodejců charteru se řídí podle počtu kajut. Tříkajutové jachty jsou cca do 41 stop, větší jachty mívají 4 kajuty. Vezmete-li si čtyřkajutovou jachtu na dolní hranici délky, bude prostor uvnitř stísněný.
Stáří
Stáří jachty má vliv i na vnitřní prostor. Moderní jachty vyrobené v posledních 3 – 4 letech jsou mnohem prostornější, než lodě starší.
Dnes jsou běžne v charteru jachty staré 6 – 7 let. Při kvalitní údržbě to nemusí být problém. Přesto již bude věk na palubě znát. Jde-li vám především o jízdu na plachty, po 5 letech by jachty měly mít nové plachty.
Pokud nechci mít na palubě problémy, obvykle bych se orientoval na stáří jachet do 5 let. Jsem-li zkušený jachtař, který i případné menší závady zvládne, nebál bych se ani starších lodí.
Jistou opatrnost vyžadují také fungl nové jachty. První, druhá i třetí plavba nové jachty jsou plavbami testovacími. To není vítězství. Jinak tomu je u firem, které vozí lodě po vodě, jako například Bemex. Jachty jsou do Chorvatska přepravovány po vlastním kýlu z Francie. Případné závady z výroby jsou při první charterové plavbě již odstraněny.
Typ plachet
Hrajete-li si rádi s plachtami, chtějte klasickou hlavní plachtu. Jachta s klasickou plachtou je lépe trimovatelná, lépe jede. Je-li pro vás plavba na lodi jen jedním ze způsobů trávení dovolené, rolovací hlavní plachta je jednodušší.
Počet kormidel
Zde se nebavíme o počtu kormidelních kol na palubě, ale o počtu kormidelních listů. Jachta se dvěma kormidelními listy je při přístavních manévrech hůře ovladatelná, protože nelze využít prop wash. Při plavbě na plachty naopak obvykle lépe poslechne loď se dvojicí kormidel.
Příďový propeler
Jste-li začátečníci, kteří mají z přístavních manévrů hrůzu, vyžadujte u lodí nad 40 stop příďový propeler. Speciálně jachty se dvěma listy kormidla jsou bez příďového propeleru špatně ovladatené.
Značka jachty
Na značce jachty obvykle mnoho nezáleží. Každá jachta je jiná, ale nejde o velké rozdíly. Se značkou si nelámejte hlavu.
Kauce
Pozor na výši kauce. Jsou společnosti, které vyžadují velmi vysoké kauce (např 4000 EUR). K tomu však nabízejí také pojištění kauce, které většina zákazníků využije. Kauci si můžete pojistit také samostatně, ale výše pojistky se odvíjí od velikosti kauce.
Chcete-li si kauci pojišťovat, nejméně starostí máte v případě, že kauci pojišťujete rovnou u charterové firmy. Odpadné nepříjemné handrkování o případných škodách.
Pozor na příplatky
U některých charterových společností tvoří velkou část nákladů na pronájem jachty tzv. Extras. Jsou to příplatky za všechno možné i nemožné. V některých případech mohou nutné vícenáklady přesahovat i 30 % ceny pronájmu jachty.
Z dobrovolných příplatků je možné se obejít bez přívěsného motoru (stejně je nespolehlivý) a dnes v EU i bez wifi. Naopak například paddleboard je pro děti úžasnou hračkou.
Spolehlivost charterové firmy
Zde je pro nezkušeného laika orientace těžká. Existují sice nějaké stránky, které se snaží charterové společnosti a jejich lodě hodnotit, je ale otázka jejich spolehlivosti. Ve výsledku vám nejvíce může poradit váš prodejce. Pokud je zkušený. V tom případě by ale mělo jít o váš první dotaz. Ve chvíli, kdy si již vyberete lokalitu a loď, je dotaz na spolehlivost charterové firmy stejně zbytečný, jako když se dítěte, které vypravujete do školy, zeptáte, jestli ho to koleno bolí. V obou případech je odpověď jasná.
8387
Související články
Vaše první plavba
Vaše první plavba
Vyplouváte poprvé na moře ve funkci skippera. Poprvé máte zodpovědnost za celou loď a posádku. Jak se zachovat, aby týden proběhl bez stresu a beze škod?
Jak je to s odpadem na jachtách
Jak je to s odpadem na jachtách
Odstraňování odpadů z jachet na moři dle přílohy V k úmluvě MARPOL 73/78
Potopená jachta u Ostie
Potopená jachta u Ostie
Dvacetimetrová jachta se potopila asi míli od Ostie v Itálii a my víme proč.