Co dokáže severní Atlantik
Hluboká tlaková níže u Islandu stále zlobí. Včera vítr 135 uzlů a tlak 927 hPa, dnes stále vítr ke 100 uzlů a vlny výšky 16 metrů. Při teplotě -4°C se jedná o nesportovní podmínky.
Oblast mezi Grónskem a Islandem naštěstí v zimě nepatří mezi dopravní tepny, díky tomu by bouře neměla způsobit chaos v dopravě. A na Islandu jsou na svalnaté počasí zvyklí.
Podíváme-li se na vítr, ten už proti včerejšku o třetinu zeslábl. Na 92 uzlů v poryvech (během dne to bude na skoro snesitelných 70 uzlů). Střed tlakové níže se již vyplňuje. Dnes v noci už vystoupal tlak na 945 hPa. Jen pro porovnání uvádíme, že v České republice byl nejnižší tlak vzduchu přepočtený na hladinu moře 967,3 hPa v Mariánských lázních 26. února 1989.
Výška vln jižně od Islandu dosahuje přes 16 metrů. Připomínám, že udávaná hodnota je průměr 1/3 nejvyšších vln. Tedy průměr, jednotlivé vlny mohou být mnohem vyšší…
Ještě se podíváme na teplotu. Ve středu tlakové níže, v klínu teplého vzduchu, je teplota 5°C. Jen 150 mil na sever je to -10°C. Inu grónský mráz. Zimní bouře, kterou ani nechceš zažít.
1962
Související články
Deset meteo rad
Deset meteo rad
Anglický časopis Motor Boats Monthly připravil ve spolupráci s meteorologem Simonem Keelingem 10 rad týkajících se počasí a jeho předpovědí. Jsou obecně platné a vyplatí se je alespoň přečíst.
Kdy poprvé vyplout na charter?
Kdy poprvé vyplout na charter?
Zima je dlouhá a jachtař trpí abstinenčními příznaky. Kdy poprvé vyplout na charter? V květnu? V dubnu? Nebo už dokonce v březnu? Jaké můžete v těchto měsících očekávat počasí na Jadranu?
Čeho se v bouřlivém počasí vyvarovat
Čeho se v bouřlivém počasí vyvarovat
Kde na nás číhá v bouřlivém počasí nebezpečí? Je to na moři? Ne, tam ne, tam je to nepohodlí, ale obvykle ne nebezpečí. Nebezpečí je někde docela jinde.