Co dokáže severní Atlantik
Hluboká tlaková níže u Islandu stále zlobí. Včera vítr 135 uzlů a tlak 927 hPa, dnes stále vítr ke 100 uzlů a vlny výšky 16 metrů. Při teplotě -4°C se jedná o nesportovní podmínky.
Oblast mezi Grónskem a Islandem naštěstí v zimě nepatří mezi dopravní tepny, díky tomu by bouře neměla způsobit chaos v dopravě. A na Islandu jsou na svalnaté počasí zvyklí.
Podíváme-li se na vítr, ten už proti včerejšku o třetinu zeslábl. Na 92 uzlů v poryvech (během dne to bude na skoro snesitelných 70 uzlů). Střed tlakové níže se již vyplňuje. Dnes v noci už vystoupal tlak na 945 hPa. Jen pro porovnání uvádíme, že v České republice byl nejnižší tlak vzduchu přepočtený na hladinu moře 967,3 hPa v Mariánských lázních 26. února 1989.
Výška vln jižně od Islandu dosahuje přes 16 metrů. Připomínám, že udávaná hodnota je průměr 1/3 nejvyšších vln. Tedy průměr, jednotlivé vlny mohou být mnohem vyšší…
Ještě se podíváme na teplotu. Ve středu tlakové níže, v klínu teplého vzduchu, je teplota 5°C. Jen 150 mil na sever je to -10°C. Inu grónský mráz. Zimní bouře, kterou ani nechceš zažít.
2222
Související články
Jak daleko je pomoc, když ji potřebujeme?
Jak daleko je pomoc, když ji potřebujeme?
Situace je vážná, nebo dokonce kritická. Vítr zvedá vlny i v zátoce, s jachtou smýká z boku na bok, břeh se nebezpečně blíží. Na lodi panika, není jiné řešení než zavolat o pomoc. Je pomoc na dosah?
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Ani přístav nemusí být bezpečným útočištěm před bouří. Co vše můžeme udělat proto, abychom nebezpečí minimalizovali? Jak se na příchod bouřlivého počasí připravit?
Deset meteo rad
Deset meteo rad
Anglický časopis Motor Boats Monthly připravil ve spolupráci s meteorologem Simonem Keelingem 10 rad týkajících se počasí a jeho předpovědí. Jsou obecně platné a vyplatí se je alespoň přečíst.