Co dělat na kotvě v extrému?
Víte, co dělat, když stojíte na kotvě v bouřlivém počasí? Jak se zachovat ve chvílích, do kterých jste se nikdy nechtěli dostat?
V první řadě je vždy prevence. Vždy bychom se měli snažit vyhnout nebezpečným situacím. Základní poučkou cruisingového jachtaře je, dostat se bezpečně z bodu A do bodu B. Bezpečně, to je to nejdůležitější slovo. Vyhýbat se všem možným rizikům je velmi důležité.
V první řadě je tedy předpověď počasí. Při špatné předpovědi mohu zůstat v bezpečném přístavu. To je bezpečná varianta.
Pokud už budeme při bouřlivém počasí kotvit (včerejšek v Chorvatsku), je třeba si vybrat dobře krytou zátoku. Především musí být krytá před vlnami a ideálně také před větrem.
Dále můžeme snížit odpor lodě na minimum. Dokonale smotáme genu, navrch přidáme pár otáček, aby byla omotána otěžemi. Hlavní plachtu sbalíme do lazybagu, zapneme ho a navíc ho můžeme zmenšit stažením lanem. Je dobré se postarat o bimini, které navíc nemusí nápor větru vydržet. Záchranný kruh a další věci jsou na palubě také v ohrožení. Paddleboard vyfoukneme a schováme, pomocný člun dokonale vyvážeme. Vše co na palubě nemusí být, sklidíme do podpalubí.
Necháme si zapnuté navigační přístroje i kotevní vrátek. Na plotteru zapneme track, aby bylo vidět, jak se jachta na kotvě pohybuje a jestli kotva drží. Držíme kotevní hlídky.
A především vypustíme maximum kotevního řetězu! Čím je řetězu více, tím lépe kotva drží!
Je lepší kotevní bóje?
To je otázka. Pokud jde o 15 m dlouhou jachtu, bóje na ní nemusí být dimenzována a můžete ji v extrémním větru vléci. Navíc zařízení nemusí být v dobrém stavu a můžete se utrhnout. Dále hrozí předření lana, kterým je jachta na bóji vyvázána. Lano nesmí vést symetricky z vazáku na pravoboku na bóji a na vazák na levobok. Mohlo by se předřít. Vždy ho vázat jen na jeden vazák. Dále je třeba použít druhé lano, které povede pod bóji do oka na kotevním laně jako pojistka.
Pokud jsme na kotevní bóji dobře vyvázáni, je to řešení. Může ale selhat a pak bude vše velmi rychlé. Proto i na bóji bych doporučil kotevní hlídky.
8164
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Jak daleko je pomoc, když ji potřebujeme?
Jak daleko je pomoc, když ji potřebujeme?
Situace je vážná, nebo dokonce kritická. Vítr zvedá vlny i v zátoce, s jachtou smýká z boku na bok, břeh se nebezpečně blíží. Na lodi panika, není jiné řešení než zavolat o pomoc. Je pomoc na dosah?