Co dělat když…
Zajíždíte v maríně zádí k molu mezi lodě a už je jasné, že se loď nepodaří dotočit, hrozí kolize. Co je třeba v takové situaci udělat, jak pokračovat s manévrem?
Situace se zdá složitá, ale opak je pravdou. Jednoduchý návod zní: Začít brzdit a přetočit kormidlo do protisměru. To je ale příliš jednoduchý návod. Pojďme si to probrat detailněji.
Situace
Zajíždíme zádí mezi dvě jachty, stáčíme se na místo a již je jasné, že se manévr nedaří, jsme v oblouku příliš dlouzí a hrozí kolize se vzdálenější jachtou B.
Řešení
Grafika Lodní noviny
S citem brzdíme, přílišný posun vpřed není vítaný.
V první řadě je třeba zachovat klid. Vyvarovat se zbrklostí. Sledujeme, jak se záď blíží k jachtě B, kormidlo máme stočené na doraz na pravoboku. Když je jasné, že se nevejdeme, začneme s citem brzdit. Cíle jsou dva. Nevrazit do jachty B a nerozjet se příliš vpřed.
Grafika Lodní noviny
Jak začneme brzdit, přetáčíme kormidlo na opačný bok a prop wash stáčí záď ve směru šipky.
Brzdíme tedy s citem, a přitom hned přetáčíme kormidlo z pravoboku na levobok.
V té chvíli využíváme prop wash na kormidle. Proud vody se opírá do kormidla na levoboku a tlačí záď na opačnou stranu. Záď se vzdaluje od jachty B a posouvá se na střed mezery mezi loděmi A a B.
Grafika Lodní noviny
Jakmile je záď dotočená, zařadíme zpátečku a docouváme k molu.
Jakmile je záď dotočená, zařadíme zpátečku a manévr dokončíme.
Celý manévr je jednoduchý. Jde jen o to, pracovat citlivě s plynem a včas otočit kormidlem. Chce to cit, samozřejmě. Jinak pracujeme s plynem za bezvětří, jinak za bočního větru. Tak je to ale s manévry vždy. Není to žádná atomová věda, ale chce to chladnou hlavu a cit.
Pokud vám chybí jedno nebo druhé, učíme přístavní manévry v Praze na Vltavě, nebo na kurzech v Chorvatsku.
4058
Související články
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Vojta Sládeček se podívá na COLREG a vysvětlí zajímavosti, které nejsou všem docela jasné. Přitom jde o kolize, o to, jak se jim vyhnout a v tom nejhorším případě pak o rozdělení viny, která se vždy dělí mezi oba zúčastněné.
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Často si stěžujeme na to, že ze strany velké nákladní lodě nedošlo k takové reakci, jakou bychom my s naší znalostí a výkladem pravidel COLREG očekávali. Podívejme se na tuto problematiku z můstku velké lodi.