Co byste o předpovědi měli vědět...
V rámci klasické námořní předpovědi, kterou vydává lokální meteorologický úřad, se často setkáváme s množstvím termínů, která nás na něco upozorňují. Ať už se to týká viditelnosti, síly větru nebo stavu moře. Jejich důležitost si ale často při čtení předpovědi neuvědomíme. Když v předpovědi najdeme informaci o síle větru, nebo o stavu moře, často nás odkazují na Beaufortovu stupnici síly větru, nebo Douglasovu škálu stavu moře. Ta bývá mnohdy i na té stejná stránce, kde je uvedena předpověď. Interpretace termínů (jako např. Strong wind warning, nebo Sea moderate) je tedy o to jednodušší.
Méně častěji se však setkáme s vysvětlením např. Viditelnosti. I když i ta je pro nás na moři zcela zásadní. Proto je dobré si zapamatovat následující tabulku, ve které si termíny jednoduše přeložíme.
Visibility - viditelnost
Termín |
Význam |
Good |
více než 5 námořních mil |
Moderate |
2 - 5 námořních mil |
Poor |
1000 metrů až 2 námořní míle |
Very poor |
méně než 1000 metrů |
Další dva termíny, které v předpovědi velmi často přehlédneme se týkají směru větru. Těchto dvou slovíček si opravdu často nevšimneme, i když hrají důležitou roli při plánování plavby. Na severní polokouli hovoříme o tzv. WIND BACKING (často later wind back) a tzv. WIND VEERING (later wind veer). Co tato slovíčka znamenají a jak se je zapamatovat?
Pokud má dojít k pozdější změně větru, tyto označení nás odkazují na to, kam se vítr bude stáčet.
Když je v předpovědi uvedeno wind backing- znamená to, že směr větru se bude měnit tzv. pozpátku, tedy PROTI směru hodinových ručiček. Pokud je v předpovědi uveden wind veering- znamená to, že vítr se bude to VE směru hodinových ručiček. Pro zapamatování V veering = V ve směru.
Klasickým příkladem tzv. veeringu je pak přechod studené fronty. Za frontou se nám vítr často směrově změní a z původního např. západního větru se stočí na severozápadní.
I taková drobnost, kterou lehce přehlédneme, nám může být velmi nápomocna při plánování přeplavby. Když si pak plavbu dobře naplánuji, mohu se do cílového přístavu sklouznout krásně třeba na bočák a nemusím se trápit na stoupačku.
877
Související články
Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize
Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize
Víte, jak daleko jsou vidět navigační světla lodí? Je to velmi důležité. Jen tak zjistíte, jak málo máte času na odvrácení srážky s přibližující se lodí.
Co je třeba vědět o předpovědi počasí
Co je třeba vědět o předpovědi počasí
Dva jachtaři si vyslechnou předpověď počasí. Jeden ví, že má ještě dost času na bezpečný návrat do přístavu, jiný si myslí, že nezarefuje-li hned, nepřežije. Oba si vyslechli stejnou předpověď. Jeden jí pochopil, druhý ne. Nedostává se znalostí termínů.