Chtěli byste toto?
Co na první pohled vypadá jako hausbót s vytuněnou přídí, který přesto nepopluje rychleji než 3 uzle, je nadupaná zévodní jachta Class 40 nejmodernějšího tvaru. Mnozí řeknou, že je nehezká… Zatím mají pravdu, zatím na to nejsme zvyklí. Jednou takové budou i běžné turistické jachty.
Co vidíte na obrázku je nejnovější jachta závodní třídy Class 40 navržená francouzským designérem Samem Manuardem, se kterým spolupracoval i náš Milan Koláček. Tato jachta byla vyrobena pro švýcarský Roesti Sailing Team.
Proč tak ošklivá?
Je to jednoduché. Šířka dodává jachtě stabilitu. Vyšší stabilita znamená vyšší výkon a vyšší výkon znamená vysokou rychlost. Jachta široká od přídě k zádi stejně má určité prvky katamaranu. Je stabilní a letí po hladině. Problémem není ani velká smáčená plocha, protože v náklonu pluje jen po části trupu. Proti jachtám klasického tvaru by měla ztrácet jen ve vemi slabém větru.
Kdy pronikne do cruisingu
Tento tvar jachet nemá výhody jen pro závodní jachty. Naopak, u lodí cruisingových se přidává další výhoda, za kterou jsou lidé ochotni platit. To je prostornost v podpalubí. Podobná jachta v cruisingové verzi přináší ohromný prostor do přední části trupu, která je svými rozměry srovnatelná se zádí. Takto je možné vytvořit čtyřicítku se čtveřicí prostorných kajut. Kdyby to bylo zapotřebí.
Proč ještě nejsou
Popdobné tvary mají již nyní nejnovější jachty od Beneteau a Jeanneau. Alespoň nad čarou ponoru. Extrémním tvarům ale zatím brání konvence. Podobné jachty nejsou dostatečně elegantní a proto nejsou kulaté tvary obecně přijímané.
To je ale jen otázka času. Konvence se vyvíjejí a za pár let budou podobné tvary u turistických jachet běžné.
3799