Chladné dny, bóra pod Velebitem a vibrace na stěžni
Vibrace na stěžni, až se spát nedá. Do toho noční teploty útočící na pobřeží na nulu a pod Velebitem bóra, že se do ní nikomu rozumnému nechce.
To bylo pondělí na kapitánském kurzu v Chorvatsku. Ještě že je na lodích bufík, protože jinak by se kurzanté, kteří jsou v kajutách sólo, moc neohřáli.
Proč stěžeň vibroval s celou lodí?
Foto Dan Přívara
Práce na stěžni začaly až po západu slunce.
První noc se posádka na lodi Dana Přívary příliš nevyspala. Na vrcholu stěžně ve větru něco vibrovalo a vibrace se přenášely přes stěžeň a vanty až do trupu jachty. Příjemná noc to prý nebyla. Za plavby se navíc zjistilo, že numera z windmetru jsou nedůvěryhodná. Proto bylo včera po skončení všech cvičení a manévrů rozhodnuto, že na noc je třeba se připravit lépe.
Losem byl vybrán dobrovolník a ten se za soumraku vydal na vrchol stěžně jedné z lodí. Ukázalo se, že vrtulka windmetru má nemocné ložisko. Protože se ji nepodařilo sundat, přikročilo se k zabránění rotace a z ní vycházející vibrace. To se jako příprava na noc ukázalo dostatečné.
Noc v Brbinji byla, navzdory bóře severně se vyskytující, klidná. Obě lodě se vyvázaly bokem k molu, je to přeci jen nejpohodlnější. Bóra se v přístavu nakonec ani neukázala. Mooringy, odtahující jachty dále od mola, byly zbytečné.
A co bylo včera na programu?
Foto Jiří Pacák
Vyvázání bokem, které mělo bránit přílišnému tlaku na molo.
Plachty, následně zajíždění zádí k molu na mooring, bokem k molu a také na bójku. Pilné cvičení, končilo se až po slunce západu.
Dnes to budou nejvíce plachty. Plavba na plachty, obraty proti větru, obraty po větru. A nějaké zajíždění k molu by se také hodilo.
Uvidíme, jaké přijdou zprávy. Jiří Pacák, jindy hubu nezavře, ale nyní odmítá komunikovat.
897
Související články
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
V sobotu muž na vodním vlétl mezi zakotvené lodě u břehů ostrova Koločep u Dubrovniku. Jedna žena byla v důsledku toho zraněna.
Vyvázání kotevní bóje a břeh
Vyvázání kotevní bóje a břeh
Jsou místa, kde se kotevní bóje nacházejí blízko pobřeží a jachty se vážou přídí na bóji a zádí na břeh. Příkladem je zátoka Brbinj, o které jsme před dvěma dny psali v souvislosti nehodou. Jak vypadá instalace a jak se na bóji váže?
Kdo má přednost pod mostem
Kdo má přednost pod mostem
Most ve Ždrelacu mezi Ugljanem a Pašmanem. Svědek mnoha zlomených stěžňů. Víte, kdo má pod mostem přednost?v