Byla za tragédií chyba loděnice?
Z britské MAIB zveřejnila předběžné informace o nedostatečné stabilitě megajachty Bayesian, která mohla vést ke tragickému překlopení a potopení jachty.
Loňské překlopení a potopení megajachty Bayesian je vyšetřováno v několika státech. Jednou z organizací provádějících šetření je britská MAIB (Marine Accident Investigation Branch).
Závěry zatím nejsou oficiální, ale podle prvních zpráv bylo zjištěny kritické nedostatky ve stabilitě jachty, které mohly vést k neštěstí. Kritický mohl být velmi silný vítr za určitých podmínek. Z nich je zmiňována plavba na motor se staženými plachtami, zasouvacím kýlem v horní poloze a v případě, že loď nebyla naložena, na palubě zbývalo jen kolem 10 % nafty, vody a dalších zásob. Tato informace nebyla uvedena v manuálu lodě a nebyla známa posádce ani majiteli.
Kritický podle šetření MAIB měl být vítr o rychlosti nad 63,4 uzlu z boku. Ten mohl jachtu překlopit. Jakmile se jachta nahnula více než na 70°, návrat do vzpřímené polohy byl nemožný. Podle informací z okamžiku nehody foukal silnější vítr, než je uvedená kritická hranice.
MAIB čeká s dokončením své zprávy na vyzdvižení vraku Bayesian nad hladinu a na její prohlídku. Výše uvedené informace by však pro mnohé zainteresované mohly být více než znepokojivé. A nejde zřejmě jen o loděnici Perini, která jachtu postavila.
1610
Související články
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Na Murteru v Betině 72letý Němec na gumáku s motorem cca 150 metrů od břehu nalétl na 47letou plavkyni a těžce ji zranil.
Když dojde nafta za bezvětří
Když dojde nafta za bezvětří
Co můžete dělat, když vám dojde na plachetnici nafta 300 metrů od břehu a vítr nepřetlačí ani cigaretový kouř stoupající k nebi? Možností, jak takovou lapálii řešit, je více.
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Víte, co je základem vaší bezpečnosti na lodi? Je to odvaha nevyplout. Ta mnohým chybí. Obvykle chybí kvůli nedostatku zkušeností. Chybu však dělají i zkušení.