Byla za tragédií chyba loděnice?
Z britské MAIB zveřejnila předběžné informace o nedostatečné stabilitě megajachty Bayesian, která mohla vést ke tragickému překlopení a potopení jachty.
Loňské překlopení a potopení megajachty Bayesian je vyšetřováno v několika státech. Jednou z organizací provádějících šetření je britská MAIB (Marine Accident Investigation Branch).
Závěry zatím nejsou oficiální, ale podle prvních zpráv bylo zjištěny kritické nedostatky ve stabilitě jachty, které mohly vést k neštěstí. Kritický mohl být velmi silný vítr za určitých podmínek. Z nich je zmiňována plavba na motor se staženými plachtami, zasouvacím kýlem v horní poloze a v případě, že loď nebyla naložena, na palubě zbývalo jen kolem 10 % nafty, vody a dalších zásob. Tato informace nebyla uvedena v manuálu lodě a nebyla známa posádce ani majiteli.
Kritický podle šetření MAIB měl být vítr o rychlosti nad 63,4 uzlu z boku. Ten mohl jachtu překlopit. Jakmile se jachta nahnula více než na 70°, návrat do vzpřímené polohy byl nemožný. Podle informací z okamžiku nehody foukal silnější vítr, než je uvedená kritická hranice.
MAIB čeká s dokončením své zprávy na vyzdvižení vraku Bayesian nad hladinu a na její prohlídku. Výše uvedené informace by však pro mnohé zainteresované mohly být více než znepokojivé. A nejde zřejmě jen o loděnici Perini, která jachtu postavila.
1507
Související články
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
V sobotu muž na vodním vlétl mezi zakotvené lodě u břehů ostrova Koločep u Dubrovniku. Jedna žena byla v důsledku toho zraněna.
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Máte díru v trupu velikosti dlaně. Je 30 cm pod hladinou. Víte, kolik vody nateče do podpalubí za minutu, nebo dokonce za hodinu?
Kdy použít boční vlečení a jak
Kdy použít boční vlečení a jak
Přestane pracovat motor a potřebujete dostat jachtu do přístavu k molu. Jak na to? Ideální je boční vlečení, které umožňuje s vlekem manévrovat. Má to ale svá specifika.