Bouřlivý konec týdne v Chorvatsku
Počasí na konci června byla v Chorvatsku neklidné. Jakékoli zhoršení počasí v letní sezóně znamená vážné potíže pro charterové lodě. Poslední dny nebyly výjimkou.
Jakmile chorvatští meteorologové nahlásí v letních měsících přechod fronty, pracovníci pomorske policije a lučke kapitanije už jdou startovat motory svých lodí. Vědí, že v noci si neoddychnou.
Velká část charterových hostů není na zhoršené počasí připravena. Mnozí jachtaři se na loď dostanou jednou za rok. Kurzy, které absolvovali, jsou všelijaké a mnohdy nedobré. Mnozí ani pořádně nevědí, kolik je třeba při kotvení vypustit řetězu.
Základem problémů však je špatný plán cesty. Bouřlivý přechod fronty, jako byl ten poslední, je znát v předpovědi nejméně 3 dny dopředu. Podle toho je třeba plánovat svoji plavbu. Pokud chcete za takového počasí stát na kotvě, je třeba mít vybrané velmi dobré kotviště. Neznáte-li takové, jeďte do přístavu či maríny. A mějte připravenu záložní variantu. První přístav, který vyberete, nemusí být v létě volný.
Co se dělo?
29. června si mákli pracovníci kapitanátu v Zadaru. Půl hodiny po půlnoci vyrazili k maďarské jachtě najeté na břeh u mysu Zaglav na Ugljanu. Nehoda byla dramatická. Pětasedmdesátiletý muž měl rozdrcené prsty na ruce, o deset let mladší žena byla v šoku. Jejich jachta byla vážně poškozena a byla ponechána na místě.
Další řešené nehody nebyly takto vážné. Až kolem druhé odpolední spadl z paluby motorové jachty do moře nedaleko Sv. Filip i Jakov padesátiletý jachtař z Rakouska a zlomil si nohu.
Rijeka nejprve ve dvě ráno řešila charterovou jachtu Pleasure se sedmi osobami na palubě. Skončila na břehu v zátoce Čavlena na Krku. V silném větru posádka nebyla schopna jachtu zvládnout. Loď byla nakonec druhý den odtažena na moře nepříliš poškozena a mohla pokračovat v plavbě.
Další jachta volala o pomoc nedaleko Vrsaru, kde byla nesena vlnami k pobřeží. Posádka se snažila zakotvit, ale kotva nevydržela nápor vln. Protože posádka nebyla ohrožena na životě!!! Kapitanát nevyjel a na místo byla poslána firma, která, se záchranou lodí zabývá za úplatu…
Další dvě záchranné akce se týkaly plavců, kteří se topili, nebo nebyli schopni se ve vlnách vrátit na břeh.
8558
Související články
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
V sobotu muž na vodním vlétl mezi zakotvené lodě u břehů ostrova Koločep u Dubrovniku. Jedna žena byla v důsledku toho zraněna.
Vyvázání kotevní bóje a břeh
Vyvázání kotevní bóje a břeh
Jsou místa, kde se kotevní bóje nacházejí blízko pobřeží a jachty se vážou přídí na bóji a zádí na břeh. Příkladem je zátoka Brbinj, o které jsme před dvěma dny psali v souvislosti nehodou. Jak vypadá instalace a jak se na bóji váže?
Kdo má přednost pod mostem
Kdo má přednost pod mostem
Most ve Ždrelacu mezi Ugljanem a Pašmanem. Svědek mnoha zlomených stěžňů. Víte, kdo má pod mostem přednost?v