Bližší informace o potopení Bayesian
Jak je možné, že se u sicilského pobřeží potopila 56 metrů dlouhá jachta? Na Sicílii již jsou čtyři vyšetřovatelé z britské Marine Accident Investigation Branch. Šestici nezvěstných se stále nepodařilo nalézt.
Potopení megajachty Bayesian se věnují mnohá média. Především rozebírají identitu pasažérů, mezi kterými byla britská smetánka. Jak ale mohlo k něčemu podobnému dojít?
Na kotvě
Podle dostupných zpráv stála jachta Bayesian před přístavem Porticello na kotvě. Spolu s ní se v oblasti vyskytovala ještě 42 metry dlouhá jachta Sir Robert Baden Powel, jejíž skipper Karsten Borner byl u záchrany přeživších ze záchranného ostrůvku. Během bouře si tato téměř 70 let stará jachta pomáhala motorem a dávala pozor, aby se vyhnula kolizi se nedaleko zakotvenou megajachtou. Po přechodu bouře však Bayesian za zádí již nebyla...
Nečekaná bouře?
Podle italských médií meteorologové před takto extrémním počasím nevarovali. Voda ve Středomoří je však vyhřátá daleko nad průměrnými hodnotami a vzduch byl velmi vlhký. Obojí jsou faktory, které přispívají k nestabilitě atmosféry.
Kapitán potopené jachty mluvil o tom, že neviděli žádné signály, které by svědčily o příchodu extrémního meteorologického jevu. To by znamenalo, že nešlo o bouřku, která vysílá do okolí signály o svém příchodu ve dne i v noci. Pravděpodobná by tedy byla tromba, tedy jev, který známe většinou jako tornádo. Jeho příchod je za tmy těžko odhalitelný. Nic takového však zatím nebylo potvrzeno vyšetřovateli.
Nejdelší hliníkový stěžeň
Svoji roli v neštěstí mohlo hrát i to, že jachta byla vybavena nejdelším hliníkovým stěžněm na světě (83 metry). Ten mohl při extrémním větru přispět ke ztrátě stability lodě. Spekuluje se o tom, že vítr mohl zlomit stěžeň, který později prorazil trup jachty. Podle informací, které máme, si jachta lehla na bok a ke dnu šla ve dvou minutách.
Pomalé pátrání ve velké hloubce
Zdroj Youtube The Scottish Sun
Vrak lodě se nyní nachází v hloubce 49 metrů. Potápěči loď lokalizovali, ale pátrání probíhá pomalu. V této hloubce mají na práci k dispozici jen kolem 10 minut během jednoho ponoru. Alespoň tak popisují situaci Italové.
Vyšetřování nehody jachty již probíhá. Především britští vyšetřovatelé jsou proslulí svými detailními zprávami. Budeme si však na ně muset počkat. Nelehké situaci bude zajisté čelit i výrobce Perini Navi. Celá konstrukce lodi bude studována pod drobnohledem. Nedošlo při výpočtech nebo konstrukci jachty k nějaké chybě?
Jsme schopni zvládat bouřlivé počasí?
Pro širokou jachtařskou veřejnost by nehoda měla být varováním. Mnoho skipperů má sice adekvátní průkazy v kapse, ale nikdy nezažili žádnou krizovou situaci na moři. To jim nebrání v tom, aby vyplouvali se svými nejbližšími (manželkami, dětmi, starými rodiči…), kteří v případě příchodu extrémního počasí jsou spíše na překážku, než by dokázali skutečně pomoci. Zde sice nepomohla ani profesionální posádka, ale pro mnohé může být hranice dovedností mnohem a mnohem níže. Vždy je třeba myslet na to, že správné dokumenty jsou pro jachtaře nezbytností, ale znamenají jen málo v otázce praktických dovedností. Stále a znovu je třeba se učit a získávat zkušenosti.
3612
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.