Bezpečné přistání v bočním větru
Klasická stresová situace. Přistáváte u mola, pár lodí již tam stojí a fouká boční vítr. Co dělat, aby bylo přistání klidné a bezpečné? Dnes se podíváme na situaci, kdy máme prostor na delší couvání.
Představte si městské nábřeží, ke kterému máte nacouvat. Například Tribunj. Je odpoledne a vane severozápadní maestral 15 – 17 uzlů. Máte prostor na to, abyste couvali z větší dálky. Jak na to?
Musíte začít couvat z pozice, která je proti větru vůči místu, kde chcete stát. A couváte s kormidlem vytočeným po větru. Kolik? To je dáno silou větru a rychlostí, kterou plujete.
Při couvání se příď stáčí opačným směrem, než je vytočené kormidlo. V tomto případě má tedy příď tendenci se tlačit proti větru. Díky tomu nemůže být větrem sfouknuta. Příď vytočeným kormidlem „vyšprajcujete“ proti větru.
S vytočeným kormidlem nyní jachta couvá k molu a přitom splouvá po větru. Vy směřujete k molu tak, abyste se ve chvíli, kdy jste u mola, nalepili na vedle stojící jachtu. Jakmile jdou fendry na fendry, měli byste již stát, aby fendry nemohly vyskočit.
Jste opřeni o vedle stojící jachtu a vítr nemá možnost vás sfouknout. Tím získáte čas na vyvázání návětrného lana (červené), stočení kormidla proti větru a zařazení předního chodu (u jachet s dvěma listy kormidla není nutné kormidlo vytáčet a stačí zařadit přední chod). Vaše jachta nyní stojí na návětrném vyvazovacím laně, přední chod a vytočené kormidlo ji tlačí od mola a přídí proti větru. Teď máte čas na vyvázání mooringu.
Mnoho podobných rad najdete v knize Přístavní manévry. Nebo můžete navštívit naše kurzy v Praze na Vltavě.
6650
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Připlouváte bokem k molu, potřebujete zastavit, ale jste rychlí. Příliš rychlí. To je situace, která hrozí nepříjemným karambolem. Jak se takové chybě vyhnout?