Analýza Vendée Globe – Milan Koláček
Milan Koláček nám poslal analýzu prvních dnů Vendée Globe, které se zúčastnil spolu s dalšími závodníky třídy Figaro a Class 40 v centru světového offshore jachtingu v Lorient Grand Large.
Před dvěma dny začal v Lorient Grand Large pro členy místního klubu kurz pod vedením zkušeného meteorologa a weather routera Christiana Dumarda. Šestnáct sólových závodníků z Figara a Classe 40 se účastní jednou týdně tříhodinového meetingu pod taktovkou Christiana, na kterém se rozebírá právě probíhající Vendée Globe.
Na programu jsou analýzy prvních deseti lodí. Od startu až do současnosti a předpověď a volby strategií až po první (ICE port) zakázanou zónu ledovců v jižním Atlantiku.
Rychlý start
Ideální podmínky startu letošní VG dovolily závodníkům uniknout častým tlakovým nížím a s nimi spojeným studeným frontám. Studený severní vítr hnal startovní pole k pobřeží Španělska, kde je čekal první taktický krok, kterým bylo překonání hřebenu tlakové výše nad Azorskými ostrovy.
Čím západněji jachty pluly tím větší bylo riziko slabého větru, ale zase výhodnější pozice pro další pokračování v závodě směrem na jih.
Západní verze
Závodníci se snažili dostat co nejvíce na západ, aby se vyhnuli často obtížnému průjezdu kolem Madeiry a v jejím závětří (viz obr). A také Kanárským ostrovům. Dnes již uvažují o své pozici vůči doldrums (rovníkovým tišinám,) které jsou nyní poměrně úzké a málo aktivní. Je šance na rychlé projetí západně od 27°W. Na mapě je vidět, že jedna skupina volila extrémní západ, konzervativněji jel Thomas Ruyant, Jean Le Cam a Kito de Pavant. Východní varianta trasy, kterou se vydal Alex Thomson nevyšla. Nyní dohání ztrátu. Ostatní závodníci dále na východě mohou dnes jen doufat, že je rovníkové rodiny pustí více na východ, jinak se jejich ztráta bude dále zvětšovat.
Studená fronta, která se pohybovala od severu na jih kolmo ke Španělsku, zasáhla poslední lodě (déšť a nárazy větru), naopak první lodě na západě se rychleji dostávaly do pasátu a zrychlovaly. Rich is getting richer, jak se říká. Často se to stává, když se závodník první dostane do nového větrného systému.
Odhadovaný čas, kdy se první lodě dostanou na jižní polokouli, je 10 dnů od startu.
Pasát
Závodníci dnes začínají svlékat teplé vrstvy, mikiny a bundy. Je také větší prostor na odpočinek . Jean Le Cam a Yann Elies psali dnes ráno, že spali třikrát po hodině. To je paráda. Vítr začíná pomalu opět zesilovat a je stabilní. Lodě letí s plnou hlavní plachtou a velkým spinakerem, který má 400 m2.
Zpět k analýzám a routingu
Máme za úkol shromáždit několik verzí routingu, to znamená cca 25variant s různými modely předpovědi počasí, za použití různých procentuálního využití obecného polárního diagramu lodi IMOCA 2012.
Modely děláme pro několik lodi (vedoucí, západní druhou vlnu a východní skupinu lodí).
Madeira a Kanáry
Používáme hi resolution model pro určování, jak blízko je možné projet bezpečně za ostrovy Madeirou a Kanárskými ostrovy (až 80nm větrný stín). Predikce halz při proplutí hřebenem vysokého tlaku a další strategické rozhodnutí které musí závodníci volit.
V podstatě vše co dělají závodníci jen v pohodlí domova a bez fyzické únavy. Je to ideální trénink, jak se zdokonalit v používání navigačních programů Adrena a Squid, které máme k dispozici po dobu VG od Great Circle v plné verzi. Squid ma speciální funkci, která umožňuje velmi přesně (superpose) překrývat model s frontami, a tak přesně vědět, kdy závodníka čeká manévr či změna směru větru. K tomu použití satelitních IR (Infra Red), WVI(water vapour imagery) obrázku zaručuje velmi přesnou práci.
Úkolem na příští týden je analýza doldrums a pozice tlakové výše nad Svatou Helenou v jižním Atlantiku, podle které se také bude volit místo proplutí rovníkovými tišinami.
Tracking najdete zde.
5101