A není to nízko, Antone Pavloviči?
Kotvíme u Vrgady, nedaleko motorák honí grupu delfínů a od Biogradu se blíží katamaran s vytaženou hlavní plachtou. Ráhno posazené tak šeredně vysoko, že hlavaska připomíná spíše jen větší japonskou vlajku bez rudého středu.
Některé dnešní katamarany nevypadají s plachtou dobře. Kvůli pohodlí posádky je ráhno instalováno tak vysoko, že při pohledu od hladiny se ztrácí v mracích. Katamaranem, který jsme viděli, byl s největší pravděpodobností Lagoon 46. Změřené to nemám, ale odhadl bych, že ráhno je nejméně 5 metrů vysoko nad hladinou. Porovnáte-li to s rodinným domkem, tak podsklepený a s vysokým stropem. A plochou střechou.
Vše pro pohodlí
Vše je obětováno pohodlí posádky. Vysoké trupy, vysoký salon, kormidelna na střeše nástavby, nad kormidelnou bimini, rezerva výšky a pak teprve ráhno. Výhody jsou jasné. Všude stojná výška pro průměrný basketbalový tým a ani na střeše nástavby vás ráhno nevezme po hlavě. Pohodlí na úkor plavebních vlastností.
Ošklivé a nepraktické
Na druhou stranu je takové oplachtění ošklivé. Co mě se týče, dokonce šeredné. A jsou tu i další nevýhody. Vliv na stabilitu je negativní. Dokonce i se staženou hlavní plachtou. Při stání na kotvě je sbalená plachta velmi vysoko. Protože výše vítr fouká silněji, namáhání na kotvu je větší.
Dále je tu problém práce s plachtou. Na katamaránech často plují lidé 50+. Vyšší cena vyžaduje plnější měšec a ten se obvykle nalézá u blahobytnější části populace. Ta už zase nemusí být tak mrštná, dobu lezení po stromech má dávno za sebou. Rozumné složení plachty na ráhně a zapnutí do lazy bagu může být nad její síly. A to se bavíme o klidných podmínkách v přístavu, nikoli o boji o život na vlnách.
Jde o uspořádání, které se mi nelíbí. Uvědomuji si, proč vzniklo, to ale neznamená, že se s ním mám smířit. Vím, že jsou tací, pro které je pohodlí nadevše, já už ale budu vždy chtít, aby ráhno bylo níže, abych mohl s plachtou podle potřeby pracovat. A nemusel přitom šplhat na střechu hardtop bimini a obávat se závratí, když mi pohled sklouzne do hlubin k mořské hladině.
Plavební vlastnosti a bezpečnost mně přijdou podstatné. Jde mi o plachetnici, nikoli o houseboat.
1015
Související články
Kurz přístavních manévrů na katamaranu
Kurz přístavních manévrů na katamaranu
Přístavní manévry jsou slabinou mnoha jachtařů a naše kurzy na toto téma mají velký úspěch. Proto jsme na jaro připravili kurz také pro jachtaře, kteří dávají přednost katamaranům. Půjde o třídenní intenzivní kurz určený jen pro 4 osoby. Každý tak má k dispozici vlastní kajutu.
Turistický katamaran jen na soláry
Turistický katamaran jen na soláry
Elektrické jachty již po světě jezdí, ale jejich dojezd je omezený. Nyní je tu první sériově vyráběný elektrický katamaran, jehož dojezd nezná hranice.
Fountaine Pajot MY 44
Fountaine Pajot MY 44
Mezi plachetnicemi již mají katamarány své místo. Mezi motorovými loděmi ho ještě hledají. Přitom výhody jsou jasné. Prostor na palubě i v podpalubí je nesrovnatelný a velmi příznivá je i spotřeba a dojezd.