43 uzlů v přístavu, je třeba zvolit náhradní plán
Jugo už zase strhává čepice z hlav a racci přistávají na molech zvolna couvaje. Obtížný manévr bez senzorů a zrcátek. Na kurzík přístavních manévrů se to zdá silné. Zítra už ale bude dobře.
Varování chorvatských rosniček:
Upozorenje
Mjestimice udari SE vjetra 35-60, a u noći na otvorenom moru i SW vjetra 35-40 čvorova. More ponegdje 5-6. Moguće su nevere.
Foto Daniel Přívara
Kleště 900 mm
Tak místo toho začal kurz nouzových situací tím, co dokážou 900 mm kleště na roxory s 10 mm nerezovým vantem. Na první pohled se to zdá jasné. Takové kleště štípnou vše, včetně zápěstí. U silného muže samozřejmě na dvakrát.
10 mm vant je ale 10 mm vant. A nerez je nerez. Nezastrčíte-li vant pečlivě až dozadu do kleští, neustříhnete ho. Rukojeti kleští se mírně prohnou a vše je ztraceno. Tedy, pevná poloha, vant zasunout do kleští na maximum, sebrat všechny síly (dokonce i slovenští jachtaři medvědí povahy museli napnout svaly k prasknutí a pak se… Po několikavteřinovém chvění medvěda a kleští, vant podařilo ustřelit. Na pevné zemi, bez stresu, strachu o život.
Foto Daniel Přívara
Igelitová taška ochrana před rozlétáním kousků nerezu po celém mole.
10 mm vant a 90 mm kleště tedy vypadají, že jsou na hraně řešení nouzové situace při zlomení stěžně, ale spíše jen na hraně. V krizi to žádná sranda nebude.
Pokusíme se ještě sehnat na test aku flexu.
A ještě vidíme, jaký bude plán kurzu odpoledne. Včera to ve větru přes 30 uzlů bylo důsledné zkoušení MOB.
1011
Související články
Kdy použít boční vlečení a jak
Kdy použít boční vlečení a jak
Přestane pracovat motor a potřebujete dostat jachtu do přístavu k molu. Jak na to? Ideální je boční vlečení, které umožňuje s vlekem manévrovat. Má to ale svá specifika.
Co říkají čáry na obloze
Co říkají čáry na obloze
Někdo v tom vidí obří komplot farmaceutických firem a leteckých společností, které nás práškují kdovíčím. Této nepochybně zajímavé teorii nevěřím. Jako jachtaři bychom však čárám na nebi pozornost věnovat měli.
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.