40 uzlů proti větru?
V Americkém poháru se dějí revoluční změny. Nyní to vypadá, že budoucí jednotrupé jachty pro Americas Cup dokážou létat proti větru rychlostí 40 uzlů.
Na prezentaci týmu Bella Mente Quantum Racing byly předvedeny grafy zobrazující rychlostní potenciál budoucích jachet AC 75. Rychlost proti větru se při 25 uzlech větru má vyšplhat na 40 uzlů a po větru dokonce na 50 uzlů. Na této hranici, která byla po dlouhou dobu velmi blízká maximální rychlosti plachetnic, by se měl nárůst rychlosti zastavit.
Co se jachtingu týče, žijeme v přelomové době. Zřejmě nikdy v historii jachtingu nedošlo k takovému skoku, k jakému dochází dnes. Zdá se, že i rozdíl mezi vorem a první lodí je menší, než diference mezi klasickou jachtou a jachtou na foilech. Bude jen otázkou času, kdy tyto technologie proniknou i mezi běžnější jachtaře. Stačí se podívat na sériovou jachtu Figaro 3 od firmy Beneteau. Nebude toto předobraz v poslední době dlouho zanedbávané sportovní řady First? Samozřejmě se u sériových jachet zatím nebavíme o létání, ale o zvyšování stability a tím i výtlaku.
4071
Související články
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji.
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Poletíte přes kanál La Manche letadlem, nebo pojedete lodí? Co když zkusíte něco mezi. Trochu loď, trochu letadlo. Ovšem takové, které se dokáže vznést jen několik metrů nad hladinu. Přitom dosahuje rychlosti až 290 km/h. Na elektřinu.