16 rad jak přežít bouři na bóji
Blíží se bouřlivá noc, vybrali jste si stání na bóji. Co vše udělat, abyste se rána dočkali jak vy, tak vaše jachta? Odjet do restaurace nestačí. Pokud se chcete vyvarovat ošklivého zážitku české posádky jachty Hanse, která se 2-3 rok zpět vyvázala na bóji na Kornatech a odešla do restaurace. O nehodě své jachty se dozvěděla z telefonátu charterové firmy, která se tázala, jestli vědí, kde je jejich jachta. V té době poskakovala na útesu o míli dále.
- Hlavní plachtu dokonale zapněte do lazy bagu, uvažte její výtah tak, aby nebouchal do stěžně. Čekáte-li opravdový extrém, stáhněte lazy bag lanem, abyste zmenšili jeho objem.
- Genu těsně zarolujte i s dvěma otočkami otěží přes zarolovanou plachtu. Otěže rukou dotáhněte na vinšně.
- Důkladně přivažte dinghy na palubě, v případě očekávaného extrému ho vypusťte a sbalte do podpalubí.
- V extrémním počasí sundejte ze zadního koše vše, co může ulétnout.
- Volné výtahy uvažte tak, aby nemohly mlátit do stěžně.
- Očekáváte-li extrémní počasí, stáhněte bimini. Sprayhood obvykle bouřlivé počasí zvládne, a navíc chrání hlavní luknu před deštěm.
- Celkově se snažíme omezit odpor vzduchu na minimum
- Uvažte se na mooringovou bóji nejméně dvěma lany. Nejméně jedno z lan by mělo vést do oka pod bójí. Lana musí být uvázana z vazáku, na bóji a zpět na stejný vazák. Pokud jsou uvázána symetricky, vazák – bóje – druhý vazák, hrozí, že se velmi rychle předřou.
- Použijte co nejsilnější lana, jaká máte. Déle odolávají případnému předření a jsou pružnější.
- Každé lano, které je pro udržení jachty na místě nutné, je třeba zdvojit.
- V místech, kde lano prochází průvlakem, ho ošetřete proti předření. Používá se například kus hadice, ale poslouží případně i starý ručník.
- Zkontrolujte, jak jsou vyvázáni vaši sousedé. Vaše příprava je marná, když se po hodině na vás navalí sousední jachta.
- Kontrolujte pravidelně lana, kterými jste vyvázáni a místo, kde stojíte. Lana mohou vydržet, ale bóje ne. Větší jachta může betonový blok odtáhnout.
- Zaveďte kotevní hlídky, v případě utržení z bóje jachta ihned rychle odplouvá. Obvykle vstříc nebezpečí.
- Nechte si zapnuté navigační přístroje, abyste mohli v případě nutnosti hned odplout.
- Počítejte předem s nejhorším. Raději se pečlivě připravit na nejhorší, které nepřijde, než podcenit situaci.
7870
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Jak daleko je pomoc, když ji potřebujeme?
Jak daleko je pomoc, když ji potřebujeme?
Situace je vážná, nebo dokonce kritická. Vítr zvedá vlny i v zátoce, s jachtou smýká z boku na bok, břeh se nebezpečně blíží. Na lodi panika, není jiné řešení než zavolat o pomoc. Je pomoc na dosah?
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Ani přístav nemusí být bezpečným útočištěm před bouří. Co vše můžeme udělat proto, abychom nebezpečí minimalizovali? Jak se na příchod bouřlivého počasí připravit?