109 000 koní
Největší dieselový motor na světě má výkon 109 000 hp. Je to slušný macík a najdeme ho na kontejnerových lodích.
Pojďme se podívat na několik zajímavých detailů motoru, který bez náplní váží více než 2300 tun.
Motor vyrábí finská firma Wärtsilä. Motor má označení RT-flex96C. Jde o čtrnáctiválec vysoký jako čtyřpatrový dům (13,5 metru), delší než tenisový kurt 26,59 metru.
Není to žádný pošuk, za minutu točí 22 až 120 otáček. Spotřeba je 160 g paliva na kW/h. Pokud by tedy motor jel na plný výkon, spotřeboval by za hodinu 13 tun paliva. Při běžném provozu motor spotřebuje 250 tun paliva za den.
Vrtání válce je 960 mm, tedy téměř jeden metr. To už je pořádný hrnec. Zdvih ve válci je pořádných 2,5 metru. Obsah válce je 1810 litrů na jeden válec.
A ještě hmotnosti několika částí motoru. Klikovka váží 300 tun a píst 5500 kg. Výška pístu je 6 metrů.
Kde tento motor najdete? Je ukrytý v útrobách kontejnerové lodě Emma Maersk. Svého času největší kontejnerové lodi na světě.
10684
Související články
Co se stane když... je v trupu díra podruhé
Co se stane když... je v trupu díra podruhé
Zlý sen všech námořníků pokračuje – po počátečním zmatku se podařilo najít poměrně malou trhlinu v trupu na přídi. Podlážky se pomalu vydávají na cestu lodí a teď babo raď, co s tím?
Co se stane když... je v trupu díra
Co se stane když... je v trupu díra
Poklidnou noční plavbu přeruší náraz, alarm bilge pumpy vřeští, čerpadlo vrčí jako o život, podlážky se pomalu začínají zvedat a panika v podpalubí nabírá druhý dech. Do trupu se někudy valí voda. Potápíme se!