Štědrý večer s ohýnkem na palubě jaderné kontejnerovky
Ruská důslednost v oblasti bezpečnosti lidí a ochrany zdraví a majetku je pověstná. Stejně jako schopnost sebereflexe a zájem na transparentnosti a včasném informování obyvatelstva. Že se svět mnoho nedozvěděl o požáru na palubě kontejnerové lodi Sevmorput s jaderným pohonem, tak musí být nejspíše selhání jedince.
Požár vypukl v Murmansku na základně Atomflotu, dceřiné firmy Rosatomu, která spravuje ruskou flotilu plavidel s jaderným pohonem. O celé události je k dispozici minimum informací. Ruské ministerstvo pro mimořádné situace zvolilo pro oficiální oznámení kanál Telegram, na němž 24. prosince večer informovalo o „incidentu na území Atomflotu“, o něco později následovala zpráva o jeho „úspěšném zdolání“. Učebnicově byrokratickým jazykem úřad líčil, že se „hasiči dostali až k ohnisku požáru a přijímají veškerá opatření k jeho uhašení“ s ubezpečením, že nehrozí žádné nebezpečí.
Web The Barents Observer uvedl, že požár zasáhl kabinu na palubě Sevmorputu. Zprávy na Telegramu si podle norského webu přečetlo asi deset tisíc lidí. Státní jaderná energetická společnost Rosatom, která Sevmorput provozuje, ani společnost Atomflot incident nekomentovaly. Základna Atomflotu se přitom nachází jen několik kilometrů od centra Murmansku. Ale požár na lodi s jaderným pohonem v přístavu města s 270 tisíci obyvatel v Rusku holt nestojí za řeč.
Sevmorput je jediná obchodní kontejnerová loď s jaderným pohonem na světě. Je dlouhá 260 metrů a byla postavena v roce 1988. Již před mnoha lety téměř mířila do šrotu, ale v roce 2013 bylo rozhodnuto o její renovaci a po dvou letech opět vyplula. V posledních letech dodávala náklad vojenským a těžebním zařízením v polárních oblastech. Loď může přepravovat 1324 kontejnerů.
Požár může ruským úřadům sloužit jako připomínka toho, že životnost reaktoru byla prodloužena jen do letošního roku. Je tak pravděpodobné, že tentokrát již loď bude z provozu vyřazena definitivně. The Barents Observer uvedl, že podle šéfa společnosti Atomflot Leonida Irlitsy společnost plánuje letos loď nahradit plavidlem s konvenčním pohonem.
413
Související články
Ruská „výzkumná“ platforma v norských vodách
Ruská „výzkumná“ platforma v norských vodách
Ruská vědecká platforma určená pro drift spolu s arktickým ledovým příkrovem, se dostala do norských vod u souostroví Špicberky. Protože o ruských vědeckých expedicích si už nikdo nedělá iluze, situaci monitoruje plavidlo norské pobřežní stráže.
„Neuhasitelný“ metanol
„Neuhasitelný“ metanol
Jako alternativní palivo se metanol dostává do stále většího počtu lodních nádrží. Proti konvenčním palivům má řadu výhod. Každá mince má však dvě strany. Přestože je naše společnost posedlá bezpečností všeho možného, v případě požární bezpečnosti metanolových pohonných ústrojí zůstávají jisté mezery, jak zjistily testy společnosti Survitec.
Projekt Zatraktivnění pobřežních vod Krymu pokračuje
Projekt Zatraktivnění pobřežních vod Krymu pokračuje
Ukrajinské turistické středisko pokračuje v práci na projektu Zatraktivnění pobřežních vod Krymu pro potápěčskou turistiku. Dnes se podařilo pokročit v realizaci projektu potopením atraktivní moderní hlídkové lodě Sergej Kotov v Kerčské úžině.