Search
× Search
Kdy refování nepomůže
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Kdy refování nepomůže

Při refování plachet často dochází k chybě, která způsobí, že ani po zmenšení plachet není výsledek nijak zvlášť patrný. Chyba je, jak už to bývá, obvykle na naší straně.

Příliš velký náklon, špatně kormidlovatelná jachta. Tak to vypadá, když vítr zesílí. Ani po zmenšení plachet se však náklon příliš nezmění. Na vině je profil plachty, respektive málo dotažený outhaul.

Trochu teorie. Hlubší profil plachty znamená větší výkon. Ale také větší náklon. To určitě není něco, co bychom si v silném větru přáli. Hloubku profilu má na svědomí outhaul u hlavní plachty. Tedy refovací lana.

Foto North Sails

Foto North Sails

Povolený outhaul znamená hluboký profil plachty a velký náklon.
Z výše uvedeného je patrné, že po zarefování je třeba pořádně dotáhnout refovacím lanem plachtu dolů a dozadu po ráhně. Abychom profil co nejvíce zploštili. To ale obvykle neuděláme. Mnohdy proto, že to při moderním refování jedním lanem příliš nejde. Nebo to vyžaduje mimořádné úsilí. Refování předního a zadního lemu jedním lanem není pro správné dotažení ideální. Obvykle je výsledek takový, že je povolený jak přední lem, tak i lem spodní, profil plachty je hluboký a refování příliš nezabralo.

Foto archiv

Foto archiv

Hák na goosenecku je pro refování lepší než refování jedním lanem.
Ideální pro refování je systém s hákem na goosenecku (kování spojující stěžeň s ráhnem). Refovací lano pak dotahuje jen spodní lem, funguje jako outhaul. Přední lem plachty dotahujeme výtahem. Outhaul i výtah musí být po zarefování pořádně dotažené. Při dotahování je třeba dát pozor, aby lano neskříplo volnou část plachty, nebo ji dokonce nevtáhlo do kladky. Pak by mohlo dojít k poškození plachty.

U rolovací hlavní plachty je situace jednodušší. Stále ale platí, že je třeba outhaul hodně dotáhnout.

Pokud to podmínky umožňují, refujeme dříve hlavní plachtu. Zarolovaná kosatka ztrácí správný profil a nejsou na ní vidět špiónky. Navíc se zvětšuje mezera mezi plachtami, což snižuje výkon celku.

 

 

988
Na horu