Jak převrátit trimaran
Během závodu Route du Rhum se překlopil trimaran Solidaires en Peloton – Arsep vedený Thibautem Vauchelem-Camus. Na jeho záchranu vyplul bývalý závodník Adrien Hardy na trimaranu Merida. Na oceánu bylo nejprve nutné překlopit trimaran Ocean Fifty zpět na nohy. Náročná operace, při které je třeba vědět, co a jak.
Adrien Hardy je vynikající závodní jachtař, který má na svém kontě například vítězství v Transat Jacques Vabre 2019. V současné době rozvíjí zajímavý projekt záchrany poškozených jachet na oceánu. Tato nezvyklá činnost má jasný základ. Závodní jachty IMOCA, Class 40, Ocean Fifty atd mají problémy s pojištěním. Obvykle jsou pojištěny jen proti total lost (úplná ztráta), nikoli na poškození. Pojišťovny takové pojistky z důvodu rizika nenabízejí, nebo jsou extrémně drahé. Hardy při poškození lodí spolupracuje s týmy a pojišťovnami na jejich záchraně. Na to si pronajal motorový trimaran Merida. Jde o loď postavenou pro rekordní plavby, která má za sebou i kariéru u organizace Sea Shepherd.
Po překlopení trimaranu Solidaires en Peloton – Arsep byl Hardy se svými lidmi týmem, který se vydal překlopený trimaran zachránit. Záchranná operace je zdokumentována na videu.
Vidíte, že v první řadě je třeba odstranit všechny trosky takeláže. Následovalo napuštění jednoho plováku vodou, jeho zatížení, které ho zabořilo pod hladinu. Valký nafukovací vak přizvedl druhý plovák. Pak přišlo na řadu dlouhé lano a vlečení lodě za prázdný plovák tak, aby se ji podařilo postavit a otočit. Když se toto povedlo, stačilo vyčerpat vodu z plováku a operace byla hotová. Další vlečení již bylo jednoduché.
U velkých trimaranů Ultime se někdy používají pro obracení těžké a dlouhé řetězy, které zatlačí jeden plovák pod hladinu. Adrien Hardy se v tomto směru stal vyhledávaným odborníkem.
692
Související články
Skandinávský problém v Pacifiku
Skandinávský problém v Pacifiku
V Tichém oceánu, asi 300 mil východně od souostroví Markézy, se 8. dubna potopila loď Arcona 460 IdaLina. Posádka, již tvořil švédský manželský pár, z paluby stihla uniknout na záchranném ostrůvku a později byla zachráněna další švédskou lodí plující v oblasti. Zkázu jachty IdaLina přitom stihla zdokumentovat videozáznamem. Způsobila ji havárie kormidla dodaného dánskou společností. Švédská loděnice již případ vyšetřuje.
To by se u nás stát nemohlo!
To by se u nás stát nemohlo!
Nábřeží v Zadaru. Policie, zodpovědná osoba z kapitanátu, potápěč a odtahovka. Mnoho čumilů (včetně mě). Copak se to bude dít v takové slunečné páteční ráno? Davem se šíří šeptanda. Auto v moři, vražda, dvě mrtvoly, 7,65 mm, zločin, mafie, Mercedes třída S.
Když se urve kýl
Když se urve kýl
Australská společnost Offshore Moorings se od roku 1967 specializuje na vyprošťování potopených jachet. Příležitost uplatnit tuto specializaci se jí naskytla koncem března, kdy dostala informaci o potopení jachty Bénéteau First 45 nedaleko australského pobřežního města Mandurah. Z vylíčení průběhu záchrany je možné udělat si obrázek, o jak náročnou činnost se jedná.