Chcete plout přes Atlantik? 4. díl
Znovu tu máme další pokračování série článků o plavbě přes Atlantik. Podíváme se na to, co je na takto dlouhé plavbě pro techniku na palubě největším nebezpečím.
Již jsme se zmínili o tom, že na takovou plavbu je třeba jachtu dokonale připravit. Je třeba prohlédnout vše, od elektřiny, přes čerpadla, motor, elektroniku, kormidelní mechanizmus, uchycení kýlu, takeláž, deckhardware, motor, dobíjení … Prostě vše. Jakákoli maličkost 10 dnů plavby od pobřeží může být spouštěčem katastrofy. Proto vše dokonale zkontrolujte.
My jsme například pluli přes Atlantik s vanty, které mohly kdykoli prasknout. A nakonec tak učinily. Šlo o tzv. rod rigging, tedy vanty vyrobené z prutů a nikoli z běžného nerezového lana. Na takovém stěhu se vady odhalí jen obtížně. Necelý den plavby od Barbadosu nám praskl na klidné hladině při plavbě na motor. Na lomu bylo patrné, že stěh držel na poslední třetině průměru, zbytek lomu byl starý.
Největší nepřítel
Pojďme ale zpět k největšímu nepříteli během plavby. Je jím opotřebení. Vše je vystaveno dlouhodobému namáhání. Stačí, aby lano procházelo kladkou jen trochu jiným úhlem, než je ideální a je jen otázkou času, kdy se předře.
Při plavbě tedy věnujte velkou pozornost kontrolám. Kontrolám všech lan, otěží, výtahů… jednou za den se podívejte dalekohledem na vršek stěžně, jak vypadá výtah hlavní plachty, jednou za dva dny ho spuste o metr dolů a zkontrolujte pečlivěji. Výrazně budou trpět lana vedoucí přes spinakerový peň. I když lano můžete několikrát zkrátit a znovu použít, musíte mít s sebou i lana náhradní.
Nejde ale jen o kontrolu lan. Projděte se každý den po palubě. Mocný alarm například způsobí ranní nález zbytku závlačky na palubě. Zanedbatelný kousek kovu nedá zodpovědnému skipperovi spát: „Kde závlačka chybí? Odkud vypadla? Co upadne?“ To jsou otázky, které napadnou.
Podívejte se také na dotažení kontramatek na relingu, občas i na kormidelní mechanizmus. Jednou za dva dny kontrola lodě. Banální dotažení matičky může zabránit pádu muže přes palubu.
Nezapomeňte ani na kontrolu hadičky vedoucí plyn ke sporáku. Hadička by měla být před plavbou vyměněna. Pokud ji máte na lodi 10 let a jachta stále celou dobu v maríně. Při dvacetidenním houpání sporáku může dojít k jejímu narušení.
Největším nebezpečím je tedy únava z dlouhodobé plavby. Jak pro lidi, tak pro materiál. Rutinní kontrola vás může během plavby uchránit od velkých potíží.
5280
Související články
Byli jste už na Azorech?
Byli jste už na Azorech?
Okouzlující souostroví uprostřed Atlantiku je navštěvováno především jachtaři vracejícími se v květnu z Karibiku. Jinak jde stále o zapomenutý kus světa, který se nachází Evropě na dosah.
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Chyba v lodní kuchyni
Chyba v lodní kuchyni
Pluli jsme přes Atlantik. Měli jsme za sebou Azory a už tři dny jsme stoupali z Azor k Gibu ve větru nad 35 uzly. Bylo to únavné a Petr se rozhodl, že trochu oživí mírně monotónní jídelní lístek.