showTop
× Search
V Tichém oceánu, asi 300 mil východně od souostroví Markézy, se 8. dubna potopila loď Arcona 460 IdaLina. Posádka, již tvořil švédský manželský pár, z paluby stihla uniknout na záchranném ostrůvku a později byla zachráněna další švédskou lodí plující v oblasti. Zkázu jachty IdaLina přitom stihla zdokumentovat videozáznamem. Způsobila ji havárie kormidla dodaného dánskou společností. Švédská loděnice již případ vyšetřuje. Příčinou potopení lodi byla trhlina v trupu, kterou dovnitř pronikalo více vody, než bylo v kapacitních možnostech dvou bilge pump. Posádka zároveň nebyla schopna trhlinu o velikosti 15 cm nijak ucpat. Záhy situaci vyhodnotila jako kritickou a zahájila přípravy na evakuaci do záchranného ostrůvku. Část akce zachycuje video pořízené posádkou. Díra v trupu vznikla následkem havárie kormidelního systému. Zařízení pochází od dánského výrobce Jefa, který je známý kvalitou svých výrobků. Na videu, které natočili majitelé, je v prvních vteřinách vidět, že hřídel...

Když se bojíte mooringu…

Potřebujete se strefit do úzkého místa mezi loděmi, ale překáží vám v cestě mooring, jehož hloubka pod hladinou se špatně odhaduje. Jak na to, když nechcete zůstat na mooringu viset?

Poslední videa


Závodní jachting

Nový rekord Class 40

Kolik mil je možné uplout na 40 stop dlouhé jachtě za 24 hodin? 433,53 míle za jediný den. To je hodnota nového rekordu, které vytvořilo trio Alberto Riva, jean Marre a Benjamin Schwartz.

Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví

Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví
Jan Koukal
/ Kategorie: Testy, Novinky

Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví

Španělská společnost Ankerplex má ve svém výrobním programu skládací demontovatelné kotvy z různých materiálů a v celé řadě velikostí. Patří do něj i 14kilogramová ocelová kotva, kterou se rozhodli vyzkoušet redaktoři německého Yachtu a porovnat ji s její aluminiovou obdobou. Jak test dopadl?

Zmíněná hmotností kategorie je třetí nejvyšší ve výrobním spektru Ankerplexu, které začíná na 0,9 kg a končí na 23,8 kg. Na výběr je primárně mezi hliníkovou a ocelovou variantou. Hliníková verze je vždy stejně velká, ale přirozeně o mnoho lehčí než ocelová. 

Skladnost na jedničku

Základní charakteristikou kotvy je její demontovatelnost. Ta je vítanou vlastností, pokud jde o skladnost a mobilitu. Obvykle však podobné výrobky bývají na štíru se spolehlivostí, což je ale zase něco, co bychom od kotvy očekávali na prvním místě. Jak tedy obstál Ankerplex?

Kotvu lze rozebrat na tři samostatné části a stejně tak i složit bez použití nářadí. Snadnému skladování rozebraných dílů nahrává fakt, že jsou všechny části ploché. Jednoduše se naskládají do tašky a celý balík lze uložit bez větších nároků na prostor.

Hliníková kotva ve 14kilogramové třídě váží pouze 6,1 kilogramu, zatímco verze z nerezové oceli 14,4 kilogramu. Modely AKP 14ST (ocel) a AKP 14AL (hliník) výrobce doporučuje pro lodě od 33 do 39 stop. Ačkoli výrobce neuvádí žádné rozdíly ve výkonnosti kotev z různých materiálů, test Yachtu odhalil docela znatelné odlišnosti ve funkčností tohoto zásadního náčiní.

Test se uskutečnil na jachtě dlouhé necelých 11 metrů s výtlakem 5,5 tuny. Své schopnosti záhrabu měla kotva předvést v písčitém dně. Montáž je u obou kotev stejná: dlouhý dřík se zasadí do jediného ramene a připojí se i mohutné vytahovací oko. Není potřeba žádné nářadí. Opětovnému rozpadnutí sestavy brání solidní šekl spojený s okem, na nějž lze přivázat lano kotevní bójky. Ocelová varianta se od hliníkové liší mocností materiálu. Jednotlivé díly proto nelze „mixovat“.

Jasný vítěz

Nerezová Anchorplex 14 byla vyzkoušena v hloubce dvou metrů. Kotevního lana s olověným jádrem němečtí kolegové vypustili 15 metrů. Kotva se zaryla hned při prvním lehkém zatažení za lano a držela i proti motoru, který běžel na plný výkon. Průběh testu zaznamenávala kamera Gopro umístěná na velkém kotevním oku. Během celé procedury nenastal jediný zádrhel, příjemným bonusem pak bylo, že z hladkého nerezového povrchu šel písek snadno opláchnout pouhým opakovaným ponořením kotvy.

Podmínky testu hliníkové kotvy byly identické. Při čekání na zahrabání kotvy loď plula velmi pomalu na zpětný chod. Nejprve se zdálo, že se kotva zahrabala, pak bylo ale zřejmé, že se uvolnila a byla vlečena po dně. Teprve po chvíli opět zabrala. Zvyšujícím se otáčkám a zabírajícímu motoru však nebyla schopna odolávat a po chvíli se vytočila do strany a uvolnila se. Na vině přitom nemusí být materiál - problém není v samotném hliníku, ale v jeho nízké hmotnosti.

Výsledek je tedy zřejmý po velmi rychlém a nenáročném testu. Ceny testovaných kotev uvedené na e-shopu výrobce jsou přitom s výsledky testu v rozporu, neboť odrážejí ceny materiálu, nikoli užitek výrobku. Ocelová varianta přijde na 449 eur, zatímco hliníková na 471 eur bez DPH. Celý kotevní výrobní program Anchorplexu se vejde do rozmezí 60 až 799 eur. Volitelná brašna je k dispozici ve třech velikostech a stojí 19 až 40 eur. Tři metry řetězu a 25 metrů lana přijdou na 50 eur.

 

837

Technika plavby

Když se bojíte mooringu…

Potřebujete se strefit do úzkého místa mezi loděmi, ale překáží vám v cestě mooring, jehož hloubka pod hladinou se špatně odhaduje. Jak na to, když nechcete zůstat na mooringu viset?

Vyhledat

Nejbližší události

«duben 2024»
poútstčtsone
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345
Na horu