Hoří na lodi, všichni klienti platí škodu
Na kontejnerové lodi One Henry Hudson vypukl požár. Část kontejnerů je zničena. Vzniklé škody vedle rejdaře budou platit všichni klienti, jejichž zboží bylo na palubě. Zajímavý institut, jehož kořeny jsou staré již tři tisíciletí.
Před týdnem vypukl požár na palubě kontejnerové lodě One Henry Hudson stojící v přístavu Los Angeles. Remorkéry odvlekly kontejnerovku na moře, aby se požár v přístavu nerozšířil. Po čtyřech dnech se podařilo požár uhasit a ve středu večer se loď mohla vrátit do přístavu.
Pak začala likvidace škod. Vykládka poškozených kontejnerů a likvidace kontaminované hasící vody. Náklady nyní neponese jen rejdař, ale také majitelé zboží, které bylo na palubě přepravováno. Důvodem je vyhlášení tzv. General Average, v češtině Společné havárie. O General Average se dozvíte velmi zajímavé detaily v tomto starším rozhovoru s panem Petrem Rožkem ze Svazu spedice a logistiky ČR. Je to institut vzniklý již v 9. století před Kristem, který spravedlivě dělí vzniklé škody při havárii.
V současné chvíli probíhají prohlídky nákladu, které rozdělí kontejnery na poškozené požárem, poškozené vodou a nepoškozené. Firma DONJON-SMIT, pracující na likvidaci škod, nasadila odborníky z celého světa na tuto operaci. Odhaduje se, že nákladový prostor 03 je po hašení požáru zaplaven z 80 %. Naštěstí stabilita plavidla zůstává v přijatelných mezích.
Problémem při likvidaci nejsou jen poškozené kontejnery, ale i kontaminovaná hasící voda, která musí být odvezena do čistíren odpadních vod. To všechno budou náklady, o které se budou zákazníci dělit s rejdařem. Posíláte-li si zboží lodí, je dobré o tomto zádrhelu, který se vás může týkat, vědět.