A najednou jsou tři…
Na čele Vendée Globe nyní pluje trojice Charlie Dalin, Thomas Ruyant a ze zadních pozic se na ně dotáhl Yannick Bestaven. Rozestupy jsou minimální a souboj na čele znovu nabírá na obrátkách.
Bestaven útočí
U mysu Dobré naděje měl vedoucí Dalin náskok přes 200 mil na Ruyanta a zdálo se, že vedení pohodlně kontroluje. Navíc je Ruyant handicapován uříznutým foilem… Podmínky v Indickém oceánu však byly proměnlivé a způsobily kompresi na čele. Třetí Yannick Bestaven ztrácí na Dalina 70 mil. To je v globálním pohledu zanedbatelná vzdálenost, při současné rychlosti Bestavena necelé 4 hodiny plavby. U mysu Dobré naděje po spolupráci na záchraně Kevina Escoffiera ztrácel Bestaven přes 450 mil. Indický oceán mu vychází fantasticky a vzhledem k průběhu závodu se dvojnásobný vítěz Transat Jacques Vabre ve třídě Class 40 dostává do pozice spolufavorita závodu.
Bestavenova jachta je bývalá Safran Morgana Lagraviera spuštěná na vodu v roce 2015 před minulou Vendée Globe.
Trojice bez foilů
Za vedoucí trojicí je se ztrátou necelých tří set mil trojice jachet bez foilů. Vede Jean Le Cam, před Damienem Seguinem a Benjaminem Dutreuxem. Tato trojice ztrácí přibližně 300 mil na vedení. Až za nimi je čtveřice foilujících jachet. Skupinu vede Louis Burton na jachtě, která vyhrála minulý ročník Vendée Globe, dále Boris Herrmann, Isabelle Joschke a Giancarlo Pedote. Pedote ztrácí na Dalina necelých 490 mil.
Fantastický Tripon
Maximne Sorel na 11. místě bojuje s opravami plachet a je v Jižním oceánu trochu opuštěný. Na první desítku ztrácí 200 mil a 500 mil za ním pluje Clarisse Cremer a Romain Attanasio. Již jen 500 mil za touto dvojicí pluje Armel Tripon. Armel ztratil na začátku, když zamířil k opravám do Les Sables. Nakonec se ukázalo, že opravy nebudou třeba a pokračoval v plavbě. Od té doby se probíjí dopředu startovním polem a jako jediný z druhého sledu zkracuje vzdálenost za prvními. Škoda potíží na začátku, mohl bojovat o vítězství.
Závod ale ještě nekončí a bude zajímavé sledovat, kam až se Tripon vyšplhá. Nyní je 14. se ztrátou 500 mil na 12. příčku a 1300 mil na první desítku. Je to velká ztráta, ale vzpomeňme na druhé vítězství ve Vendée Globe Michela Desjoyeaux. Startoval 3 dny za ostatními a dovedl zvítězit. První desítka nevypadá pro Armela nedostižná a uvidíme, co dále…
Drama na půli cesty
Čelo závodu se blíží polovině trasy a pořadí je mimořádně vyrovnané. Vypadá to, že po divokém úvodu Indického oceánu nabralo čelo pelotonu druhý dech a začíná se znovu ostře závodit. Rozestupy na čele jsou nevelké a do celkového pořadí na stupních vítězů bude moci z vedoucí desítky promluvit kdokoli.
Dny po rozlomení jachty PRB Kevina Escoffiera byly trochu ve znamení snížení rizika, ale tomu je nyní konec. Už zase je plyn na podlaze.
Ve čtvrteční přednášce o Vendée Globe budeme s Milanem Koláčkem mluvit také o risk managementu během takového závodu. to je téma, nad kterým se všichni závodníci v Indickém oceánu zamýšleli.