Technika plavby, Zajímavosti, Bezpečnost

Znovu hloupá chyba, zbytečné škody a plno starostí

Špatně uvázané lano na bóji, jachta se utrhla, narazila do druhé a způsobila nepříjemné škody. Stačilo se správně přivázat a k ničemu nemuselo dojít. Takto to je zkažený týden. Pro všechny zúčastněné.

Bavaria C38 z KWS s partou dederonů na palubě trávila dnešní noc na bóji na Molatu. Ráno se se jedna z nedalekých jachet utrhla z bóje a ve svižném jugu loď KWS atakovala. Výsledkem jsou škody, které jsou vidět na přiložených fotografiích. Na fotografii jachty, která celou nepříjemnost způsobila, je patrné utržené vyvazovací lano na přídi a zřejmá chyba, která za vše může.

Vyvazovací lano vedlo z vazáku na pravoboku na bóji a zpět na vazák na levoboku (možná to bylo opačně, aby mě někdo nebral za slovo). Je to hezké, protože symetrické, vyvázání. Je ale na nic. Je nebezpečné. Jak jsme o tom již několikrát psali.

Jachta uvázaná na bóji se ve větru pohybuje z boku na bok. Pokud je lano vyvázáno takto (řekněme symetricky), při pohybu lodě se lano pohybuje okem bóje a dře se o ni. Stačí silnější vítr a lano se do rána předře. A to byl zjevně i tento případ.

Tedy vyvazovací lano vedoucí z pravého vazáku na bóji se vrací zpět na pravý vazák. Pojišťovací lano vedeme z levého vazáku na bóji a zpět na levý vazák.

A co bude nyní dále?

Na to jsme se zeptali Ládi Prouzy z KWS:

Správně by se vše mělo řešit jako nehoda na moři a hlásit kapitanátu příslušnému k oblasti, kde k nehodě došlo. To je ale časově náročné a posádka na dovolené z toho nebývá nadšená. 

Proto jdu cestou zjistit údaje o majiteli či provozovateli lodě, pojistce a údajích skippera.

Když nebude pro pojišťovnu dostačující prohlášení, nebo nedohodneme-li se na vyrovnání škody, nahlásíme vše kapitanátu.

Nepříjemnosti pro všechny zúčastněné

Nehoda je nehoda a vždy k ní může dojít. Toto je ale zbytečnost. Nyní má zkaženou náladu posádka jachty, která vše způsobila a samozřejmě i poškození dederóni (pro mladší čtenáře vysvětlení: označení pro obyvatele východní části Německa v dobách ČSSR). Šťastný není Láďa Prouza z KWS, ani majitel jachty.

A to je všechny ještě čeká papírování…