Ve víru tropické bouře
Theta. Tropická bouře. Z takových se rodí hurikány. Nyní stojí v cestě 32 jachtám, které se účastní Vendée Globe. Někteří míří téměř na komoru, jiní preferují bezpečnost.
Theta je 29. pojmenovaná tropická bouře letošní hurikánové sezóny. Letos máme rekordní rok. Ještě nikdy se jich v severním Atlantiku neurodilo více. Závodníci z ní radost nemají. Zahlušila pasát, ve kterém by za normálních okolností pluli. Byli by rychlí a mohli by ve stabilních podmínkách odpočívat.
Boat breaking condition
Odpočinek nyní nepřichází v úvahu. Podmínky se stále mění a nyní na ně čeká bouřlivý průjezd nebezpečnou níží. Rychlost větru bude přesahovat 50 uzlů, výška vln 6 metrů. Vzhledem k tomu, že jde o relativně malý, ale hluboký tlakový útvar, vlny budou přicházet z více směrů. Takový stav moře je velmi nebezpečný. Říká se mu cross sea, nebo také můžete říci boat breaking condition.
Se štítem, nebo na štítě
S největší kuráží se ke středu níže žene Alex Thomson. Maximální rychlost za poslední hodinu je 27,3 uzlu, výška vln nyní k 6 metrům. Alex projede nejblíže kolem středu níže. Vítr nyní přichází od severovýchodu, změní se na sever a severozápad. Bude to znamenat nutnost odhalzovat, odrazit se od středu níže jako koule na kulečníku.
Čím blíže ke středu níže plujete, tím jsou podmínky náročnější. Především stav moře je hrozivější. Dvojice Jean Le Cam a Thomas Ruyant pluje ve stopě Alexe Thomsona. Protože se níže pohybuje na východ, přeci jen poplují dále od jejího středu, který ustoupí.
Na bezpečnost výrazně vsadil Charlie Dalin, který si odhalzoval dále k západu a drží se od středu níže dále. Teprve se ukáže, kdo vsadil na správnou kartu. Kratší trasa kolem středu níže může znamenat náskok na soupeře, nebo také technické problémy a konec nadějím. Thomson vsází na riziko, Dalin na bezpečnost. Ostatní z čela závodu jsou někde mezi nimi. Vždy je třeba pamatovat na to, že kdo chce vyhrát, musí především dojet do cíle. A zde jsme na samém začátku závodu.
Starý lišák
Na druhém místě za Alexem Thomsonem se i pátý den závodu drží Jean Le Cam. Je mu 61 let. Je nejstarší ze startovního pole. Pluje na lodi z roku 2007, kterou si sám udržuje a připravuje ve stodole za domem. Jede svoji pátou Vendée Globe.
Jeho jachta je nesrovnatelná s moderními jachtami s foily. Nesrovnatelná technologicky i finančně. Přesto ztrácí na vedoucího Alexe necelých 40 mil a ostatní foilující mašiny má za sebou.
Je to starý lišák. Trasu z Biskaje na jih k rovníku již má tolikrát za sebou, že ji může jet poslepu. To nejsou jen starty ve Vendée Globe, ale také Transat Jacques Vabre, Barcelona World Race, Route du Rhum, závody na Figaru a kdovíco dalšího.
Jestli si někdo zaslouží fantastický výsledek, je to tento veterán závodu. Který navíc ukazuje, že na to má. Bez tréninku, bez specialistů na přípravu, bez velkého týmu. Stará škola…
Opravy větší i menší
Celé startovní pole řeší opravy. Větší či menší. Lodě dostávají za uši a každou chvíli něco nevydrží. Na palubě to vypadá tak, že v náročných podmínkách se opravy sepisují a dělají provizorní. Jakmile se počasí umoudří, je třeba se pustit do oprav trvalejších. To je koloběh závodu. Někteří o opravách mluví, jiní mlčí. A dozvíme se o nich až po projetí cílem. I to je součást taktiky.
Polohu lodí najdete zde.
Zajímá-li vás Vendée Globe, již připravujeme další přednášku o závodu, jeho zákulisí, o počasí, historii, přípravě a všem, co se kolem závodu děje. Již ve středu 18. listopadu.