Technika plavby, Bezpečnost, Motorové jachty
Proč používat moderní kotvy?
Na mnoha přídích jachet stále najdeme kotvy staré téměř celé století. Příkladem je kotva CQR vyvinutá ve 30. letech minulého století.
Zvláštní. Jachty se za tu dobu změnily, auta jsou jiná, člověk se od té doby postavil na Měsíc, antibiotika vyhubila běžně rozšířené smrtelné nemoci, počítače ovládly svět a atomovou bombou hrozí kdejaký otylý trpaslík. Jen kotva CQR je stále na přídích mnoha jachet.
Něco je špatně. Není přeci možné, aby vývoj v některém oboru ustrnul téměř na sto let. Musí přeci existovat lepší kotvy, než masivní kusy železa málem ze století páry, ne?
Musí existovat a dokonce existují. Ve druhé polovině dvacátého století vzniklo několik nových kotev, které svými vlastnostmi vše předešlé překonaly. A další vznikly ve století jednadvacátém. My si na příkladu vynikající francouzské moderní kotvy Spade ukážeme, čím jsou moderní kotvy jiné.
Kotva Spade
Kotva Spade patří do nejmodernější řady konkávních kotev. Co to znamená? Konkávní znamená vydutý, tedy vydutý směrem dovnitř. To je rozdíl například proti kotvě Delta nebo CQR, jejichž tvar je konvexní.
Pohled do historie
Nejstarší kotvou byl zřejmě kámen na provaze. Žádná sláva, ale lepší než nic. Následovala nepřeberná spousta variací na dané téma. Kámen s okem a bez oka, špičatý a placatý, s navázaným klackem, či bez. Postupně touto cestou vzniklo něco, co vzdáleně připomínalo stále používanou rybářskou kotvu.
Pak přišla doba kotev dvou, tří a čtyřramenných. Admirálská kotva nebo kotva rybářská. Držely dobře na kamenech a něco udržely, když se zaryly do dna, ale extra síla to nebyla. Svědčí o tom i spousta vraků z té doby.
Revolucí byla kotva CQR a kotvy ploché typu Danforth. Šlo o velké kroky vpřed, stále ale nebyl důvod, nepokračovat ve vývoji dále. Logickým krokem byla Delta, která z CQR vycházela.
Už šlo o velmi dobré kotvy, které se rychle zaryjí a drží i v silném větru. Stále ale mají negativa. Nerady se chytají na řasách a při extrémně silném větru začínají prokluzovat.
Konvexní nebo konkávní
Představte si konvexní kotvu Delta zarytou ve dně. Vypadá jako pluh. Zatáhnete za ni pod správným úhlem a zaryje se ještě více do dna. To je to, co od ní potřebujeme. Co když ale tah přesáhne určitou mez. Kotva Delta se zachová jako pluh. Bude zvolna tažena dnem, které bude orat, jako pluh za traktorem.
Zkusíme-li to samé s konkávní kotvou, ta nebude mít díky svému tvaru tendenci prokluzovat, vyjíždět vzhůru. Bude se i nadále zarývat do dna. Pokud dnem bude například řidší bahno, může se stát, že kotva začne při extrémním tahu prokluzovat, nebude však vyjíždět ze dna, čili bude plynule pomalu prokluzovat dnem. To je reakce, která je pro nás důležitá, protože neznamená, že je nezbytně nutné ihned vytáhnout kotvu a odjet.
Výhody kotvy Spade
Vraťme se ale ke kotvě Spade a k jejím výhodám.
Vyvážení
Vyvážení kotvy má vliv také na zarytí kotvy do dna. Čím je hrot těžší, tím lépe pronikne do dna a rychleji a hlouběji se zaryje.
Ostrý hrot
Vedle vyvážení kotvy je dalším důležitým prvkem ostrý hrot kotvy. Také ten má velký vliv na rychlost a hloubku zarytí. Projevuje se to především na tvrdých površích, jako je tvrdý a hodně utažený písek, nebo dokonce i jemnější štěrk.
Dřík kotvy
Jak jsme se již zmínili, dřík kotvy je dutý, aby přispěl správnému vyvážení. Další výhodou je trojúhelníkovitý průřez dříku, díky kterému se opět daří kotvě lépe zarýt. Tvar dříku také velmi dobře pasuje do příďového kování většiny jachet, snadno se tak vytahuje i spouští.
Konkávní tvar
Skládací
Další velkou výhodou kotvy Spade je, že jde o kotvu snadno demontovatelnou na dvě části. Díky tomu je možné ji na lodi snadno použít jako kotvu druhou. Šroub, kterým je kotva držena po sestavení, je přitom pouze zajišťovací a nemá vliv na pevnost kotvy.
Závěrem
Při koupi kotvy se nevyplatí šetřit. Kotva se o vás stará, když spíte. Na ní visí X milionů, které jste vložili do vaší lodě.
Více informací o kotvě najdete zde.