Technika plavby, Bezpečnost, Motorové jachty

Pozor na šekly na kotvách

Stojíte-li na kotvě, váš život a majetek visí na kotvě, řetězu a spojovacím článku mezi nimi. Zaslouží si si tento spojovací článek vaši důvěru, nebo je jeho pevnost hrubě podceněna?

 
12 m délka, 40 uzlů vítr

Máte 12 m dlouhou jachtu, stojíte na kotvě v zátoce kryté před vlnami, ale vítr duje rychlostí přes 40 uzlů. Jachta poletuje z boku na bok, kotevní řetěz je napnutý, že by bylo možné po něm chodit. Jakému namáhání je vystavena kotva a řetěz a spojovací prvky mezi nimi?

V případě, že se jedná o jachtu běžných rozměrů, bude tah na kotvu odpovídat 1100 daN, což odpovídá zatížení 1100 kg. Na podobné jachtě bude použit 10 mm kotevní řetěz, jehož bezpečné pracovní zatížení je 1250 kg (pevnost v tahu přesahuje 5000 kg). 

Originální spojovací články jsou dnes již koncipovány pro danou velikost řetězu. V tom případě je orientace snadná. Co však v případě, že je na jachtě použit místo originálního dílu šekl běžný?

Šekly
Budeme-li hledat šekl na spojení kotvy s řetězem, který má odpovídající pevnost, dostaneme se až k šeklům o jedno číslo větším, tedy k šeklům o průměru 12 mm. Teprve takový šekl nebude nejslabším článkem řetězu. Bude však překvapivě veliký…

Dále jsou k upevnění kotvy používány obrtlíky, které umožní, aby se řetěz u kotvy volně protáčel. Zde nastávají potíže. Pokud jde o klasický obrtlík, který například Plastimo doporučuje pro použití na kotevních bójích, je třeba, aby byl o 4 mm silnější než kotevní řetěz, na kterém je použit. To znamená o dvě velikosti! 

Další potíží u obrtlíků, stejně tak jako u šeklů, je tah ve směru, který se liší od optimálního směru podélného. V příčném směru je pevnost téměř trojnásobně nižší. U kotvy přitom nejste schopni zjistit, jestli táhne ve správném směru. I kdybyste zjistili, že táhne napříč, nic s tím neuděláte. 

Definovaná pevnost


Proto je třeba hledat takové obrtlíky, které definují nejen pevnost v podélném směru, ale také příčném (nechtějte to po Číňanech). Pokud u brtlíků (šeklů), které máte na lodi, tento údaj neznáte, riskujete. Mohou být v pohodě, nebo vás v bouřlivém počasí nechají na holičkách. 

Například na naši modelovou jachtu s 10 mm řetězem bychom mohli použít obrtlík Kong KGAC10-S, který má pevnost v tahu 5000 kg v podélném směru, ale ve směru příčném stále udrží 2000 kg. Za takový obrtlík však již zaplatíte 70 GBP. 

Další možností je využití vychytaného obrtlíku firmy Ultra Marine. Je parádní, má vysokou pevnost, je skvěle funkční, ale zaplatíte za něj dokonce 370 EUR.

Klidný spánek x cena


Cena některých relativně jednoduchých součástí výbavy pro kotvení se nezdá být příliš lidová. Je to ale daň za spolehlivost. Můžete si samozřejmě koupit čínský šekl za pár EUR, ale vaše jistota klidného spánku je v tom případě šalebná. 

Proto je lepší na celou problematiku nahlížet filtrem ceny vaší lodě. Máte-li jachtu za 5 mil. Kč, mělo by stát za to, použít drahý šekl s garantovanými vlastnostmi (majitel jachty za 5 mil. Kč by na takový šekl měl mít prostředky). To je optika, kterou je třeba pohlížet na veškeré vybavení jachty. Kotevní výbavy se to týká dvojnásob. 

Charterové jachty


Na charterových jachtách si vybavení samozřejmě nevyberete. Přesto byste se měli na článek mezi kotvou a řetězem podívat. Někteří zaměstnanci charterovek při instalaci šekl vybírají podle vzálenosti od dveří skladu. V takovém případě může být šekl naprosto nevyhovující.

 
Charterovka, která takto postupuje, však obvykle šetří i na kotvě. Použije doma dělaný šunt, který dno jen hladí. Tak nemůže být ani poddimenzovaný šekl poškozen. Ale nezakotvíte...

Vraťme se zpět. Co s nevyhovujícím šeklem na charterové jachtě? Zkuste požádat o jeho výměnu. Nebude to snadné, ale mělo by se to povést.