Technika plavby

Na co dát pozor při refování geny

Moderní jachty s rolovací genou a refováním hlavní plachty jedním lanem obvykle nepodávají v silném větru nejlepší výkony. Mnohé však je možné ovlivnit a výsledky mohou být lepší.

Co dříve refovat

Vítr sílí, chtělo by to zmenšit plachty. Čím začít? Hlavní plachtou, nebo kosatkou, která se zmenšuje snadněji?

Začneme hlavní plachtou. Je to z důvodu vyvážení plachet. Druhým důvodem je, že zmenšená gena ztrácí svůj ideální tvar, klesá stoupavost lodě a její rychlost. Je to dáno tím, že srolovaná plachta má za stěhem břicho, které vyžaduje širší úhel větru, aby nebylo obtékání turbulentní.

U hlavní plachty se toto neděje, klasická hlavní plachta se refuje na ráhně a plachta má stále ideální tvar.

Hlubší profil na geně, který vznikne po zarolování, jachtu více naklání. Zmenšení plachty nemusí mít příliš pozitivní vliv na pohodlí plavby. Jachta může plout stále podobně nakloněna. Naopak hlavní plachtu ref obvykle vyploští a jachta se srovná. Plachta bývá nejvíce vytahaná v dolní části.

Dále se ale dnes budeme věnovat geně. Třeba proto, že je od přídě první v pořadí.
 

Napnutý výtah

Než začneme zmenšovat genu, podíváme se, jak je napnutý výtah. Poznáme to na předním lemu plachty. Na plachtě nesmí být vodorovné varhánky, které znamenají povolený výtah. Pokud tomu tak je, nejprve výtah dotáhněte. Plachtu vyploštíte a jachta se bude méně naklánět. Možná jen to bude stačit.

Dotáhnout zadní stěh

Uvažujete-li o refování, je také čas na dotažení zadního stěhu (pokud je to na lodi rozumně možné). Zmenšíte průvěs předního stěhu, což také plachtě pomůže a náklon se zmenší.

Dobře zarolovat

Plachta by měla být při rolování volná. Rolujete-li plachtu, která je ve velkém tahu, na stěhu je hodně dotažená a ve střední části plachty vzniká velké břicho. A plachtě napětí nedělá dobře. Plavební vlastnosti jachty se zhoršují a plachta trpí.

Není sice hezké vidět plachtu flatrovat, ale nutnou chvilku to snese.  Je třeba si vše na refování připravit, pak jí povolit a rychle zarolovat. Výsledek bude lepší.  Navíc utaženou plachtu by se nám nakonec nemuselo podařit při balení na stěh narolovat celou, protože spoušť rolfoku by mohla být příliš krátká. Navíjíme-li plachtu povolenou, na jednu otočku spoušti rolfoku namotáme na stěh více plachty.

Otěžové vozíky

Po zmenšení geny nezapomeňte na posunutí otěžových vozíků dopředu. Otěžové vozíky optimalizují tah otěže, ve správném poměru dělí tah na spodní a zadní lem plachty.Jsou-li vozíky posunuté příliš dozadu, táhneme více za spodní lem a plachta je nahoře otevřená a vypouští vítr. Jsou-li naopak vozíky moc vpředu, profil plachty je velmi hluboký a jachtu naklání.