Navigace, Bezpečnost

Když elektronické mapy chybují

V týdnu jsme v jednom článku řešili, jestli má papírová mapa stále smysl. Reakce na Facebooku byly početné. Rád bych se do diskuze připojil s kolizí nákladní lodě a vrtné plošiny v Mexickém zálivu, která byla vyřazena z provozu.

7. ledna 2021 vrazila loď Ocean Princess do vyřazené plošiny na těžbu ropy a plynu SP-83A. Plošina byla opuštěná, na lodi ke zranění nedošlo. Přesto vznikla škoda 1,5 milionu USD. Ukázalo se, že plošina nebyla zobrazena na elektronických mapách NOAA, které na můstku byly používány v systému ECDIS. Byla však zakreslena na papírové mapě British Admiralty.

Je třeba dodat, že NOAA neměla plošinu zakreslenu ani na papírových mapách od roku 2010. Nejde tedy jen o chybu elektronických map.

Ale pojďme se podívat ještě na další nepřesnosti. Čtenář Jiří Sklenář nám poslal náhled z Navionics. Dva východní kardinální znaky na pozici západně od útesu se zdají být nebezpečnou mýlkou. Většina charterových jachtařů chybu nepozná, protože nezná kardinální znaky.

A podívejme se také k ostrůvku Žižanj (jižně od Pašmanu). Mělčinu s kardinálním znakem najdeme i na papírových mapách. Východně od mělčiny je na hloubce 14 – 16 m křížek se čtveřicí teček. Tato značka je na mapách vyčleněna pro útesy, které jsou při CD na hladině. To by ovšem znamenalo, že je u Biogradu jeden z největších odlivů na světě. A navíc se to podařilo utajit!

Ne, konec srandy. Chyby jsou všude. A podle elektronických map jezdíme všichni. Jen se mi stává, když se mi něco nezdá, že se stále ještě podívám do papírové mapy. A jak jsem psal v minulém článku, pro celkový přehled je papírová mapa lepší než displej telefonu. Speciálně pro ty, kterým chybí zkušenosti.

Je jen jeden velký nedostatek papírových map, kterého jsem si všiml až v posledních letech. Když za horšího osvětlení mžourám na papírovou mapu, zjišťuji, že známá dvouprstá funkce ZOOM tu nefunguje.