Vende Globe

Kdo jsou favorité Vendée Globe?

V neděli startuje nejtěžší jachtařský závod kolem světa Vendée Globe. Sólo, bez asistence, bez zastávky. Souboj se soupeři, s oceánem, s počasím. Více než 10 týdnů na moři, kdy se každý musí poprat se svými problémy sám. Fantastická sportovní událost, které stále nese prvky dobrodružství. Jachtařská událost číslo 1. 

Kdo jsou adepti na vítězství? Na start se tentokrát postaví 40 sólových jachtařů. To je rekordní počet. Mezi nimi je čtvrtina, která může bojovat o stupně vítězů. I když… Může? Je to extrémní závod. Roli bude hrát vedle dovedností závodníka a kvality jeho týmu i počasí, technika a štěstí. V minulém ročníku zvítězil Yannick Bestaven, na kterého by před startem vsadil jen málokdo.

Vyhrát tedy může (skoro)každý. My bychom favority na medaile hledali v níže uvedené skupině. Na jednotlivé závodníky se podíváme v abecedním pořadí.

Yannick Bestaven, Maitre Coq V

Vítěz posledního ročníku Vendée startuje na lodi poslední generace navržené Guillaume Verdierem a postavené v CDK. Výsledky od poslední Vendée Globe nejsou oslňující. Yannick nepatří k největším favoritům závodu. To ale nepatřil ani v roce 2000.

Jérémie Beyou, Charal

Další zástupce masného průmyslu na startu. Beyou startuje již po páté. Nejlépe skončil v ročníku 2016/17 na třetím místě. První dva ročníky z technických důvodů nedokončil. V roce 2020 se musel po startu vracet k opravám a následně již závodil jen sám se sebou a soupeři z druhé poloviny startovního pole. Jérémie má za sebou silný tým a je mimořádně zkušený. Jeho slabinou může být přílišná touha po úspěchu. Navíc se říká, že nepatří mezi psychicky nejodolnější. Jeho výsledky v závodech od poslední Vendée Globe jsou velmi dobré, ale vítězství si připsal jen v Defi Azimut.

Také jeho jachta Charal je lodí nejnovější generace. Designérem je Sam Manuard. Pokud nebudou Charal trápit technické problémy, Beyou by mohl bojovat o medaili.

Louis Burton, Bureau Valée

V roce 2020 se od něj mnoho nečekalo a vybojoval bronz. Je to neuvěřitelný bojovník, milovník rychlosti. Ve Vendée Globe startuje již po čtvrté. V závodech mimo Vendée Globe nepředvádí nijak famózní výkony, ale toto je jiný závod. Zde se odolnost počítá.

Startuje na lodi minulé generace navržené Samem Manuardem. Během minulého ročníku závodu jachta vedená Armelem Triponem udivovala svou vysokou průměrnou rychlostí.

Charlie Dalin, Macif Santé Prévoynce

Zde je jeden z favoritů na vítězství. V minulé Vendée Globe skončil na 2. místě. Od té doby má za sebou celou řadu dalších mimořádných úspěchů. S trochou nadsázky lze říci, že bere jen první a druhá místa. Systematický perfekcionista má za sebou vynikající tým a pojede na spolehlivé jachtě poslední generace navržené Guillaume Verdierem postavené v CDK.

Dalin je adeptem na vítězství.

Samantha Davies, Initiatives-Coeur

Z žen zřejmě největší adeptka na umístění vpředu. Čtvrtý start, mnoho zkušeností. V roce 2020 nebyla klasifikovaná v cíli. Důvodem byla zastávka k opravám v Africe. Samantha je již dlouhá léta ve špičce, ale velké vítězství jí chybí.

Popluje na lodi navržené Samem Manuardem, postavené v Black Pepper Yachts. Šířka jachty je jen 5,3 metru. Po stránce stability se cele spoléhá na foily.

Sam Goodchild, Vulnerable

První účast ve Vendée. Od roku 2023 je součástí týmu TR Racing Thomase Ruyanta. Jde o jediný tým ve třídě IMOCA, který pracuje s dvojicí závodníků. Sam je v týmu dvojka a pluje na bývalé jachtě Thomase Ruyanta z roku 2019. V minulém roce bral ve všech velkých závodech třetí místa.

Bude v první pětce?

Boris Herrmann, Malizia – Seaexplorer

Ještě před čtyřmi roky bych si řekl, že mu chybí chuť vyhrávat. Jezdil dobře, ale na úplnou špičku ztrácel. Zdálo se, že jeho jízda je vždy konzervativnější, než je pro souboje na čele třeba.

Od té doby se ale mnohé změnilo. Boris se zdokonalil. Takový německý model. Nic oslnivého to není, je to však spolehlivé. Dvě druhá místa v letošních závodech přes Atlantik. V New York – Vendée navíc ukázal, že umí udělat odvážné rozhodnutí.

Má k dispozici jachtu poslední generace navrženou VPLP a postavenou v Multiplastu. Je těžší než jachty soupeřů. Je ale německy bytelná a dokáže být velmi rychlá v bouřlivých podmínkách. Boris vsadil na Jižní oceán.

Tipoval bych ho na první trojku.

Nicolas Lunven, Holcim – PRB

Tichý figarista, který v týmu nahradil nevhodně se chovajícího Escoffiera. Je to nenápadný jachtař, který však dvakrát vyhrál Solitaire du Figaro a třikrát se účastnil Volvo Ocean Race.

Jeho jachta je navržena Guillaume Verdierem. Spuštěna na vodu byla v roce 2022 Carrington Boats v Southamptonu.

Paul Meilhat, Biotherm

Jeho druhá Vendée. V roce 2023 vedl tým Biotherm v The Ocean Race. Největší úspěchy slavil v letech 2017 – 2021. Jeho umístění v první trojce by bylo překvapením. Často ho trápí technické problémy.

Popluje na jachtě nejnovější generace navržené Guillaume Verdierem a vyrobené v Persico Marine.

Yoann Richomme, Paprec Arkéa

Poprvé na Vendée Globe. Dvojnásobný vítěz Figara, dvojnásobný vítěz Route du Rhum v Class 40. Na co sáhne, to se mění ve zlato. Loni druhý ve Fastnetu a Transat Jacques Vabre, vítěz závodu Retour a la Base po skončení Transat Jacques Vabre.

Je to člověk, který umí vítězit, umí se spoléhat na jednoduché trasy. To znamená, že si velmi věří. Navíc se o něm ví, že je pedant při přípravě lodě.

Vendée je ale přeci jen něco jiného. Bude v první pětce?

K dispozici má vynikající jachtu navrženou bývalým závodníkem IMOCA Antoinem Kochem a Finot-Conq. Postavená byla v Multiplastu, spuštěná na vodu loni. Velmi rychlá.

Tomas Ruyant, Vulnerable

Další z hlavních adeptů na vítězství. Výborný tým s dvojicí závodníků, který umožňuje srovnávání lodí a rychlý vývoj.

Ruyant chce vyhrávat a vyhrává. Především v závodech přes Atlantik. Minitransat, Transat AG2R, Transat Jacques Vabre, Route du Rhum dvakrát. Na velký úspěch ve Vendée Globe ale stále čeká.

Thomas Ruyant je buldog, dříč. Člověk, který jde za svým cílem. A jeho cíl je nyní jasný. Bude chtít zvítězit.

Pluje na jachtě navržené Antoinem Kochem a Finot-Conq, která byla vyrobena v CDK.

Naše tipy jsou tedy jasné. Otázkou je, jak se startovním polem zamíchají technické problémy na trati. Běžně závod nedokončí 30 – 50 % startujících