Technika plavby

Jednoduchý trim geny na boční vítr

Na stoupačku máme plachty přitažené na krev, na zaďák povolené. Jak je to na boční vítr? Kde se dělá nejčastější chyby? Jak jednoduše plachty nastavit?

Bočák je příjemný vítr. Jachta pluje rychle, bez velkého náklonu, přímo k cíli. Co udělat proto, aby plula rychle a přesně tam, kam chcete? Jak se vyhnout chybám, které jsou vlastní začínajícím jachtařům? Hlavní chybou při plavbě na boční vítr jsou příliš přitažené plachty. Přitáhneme-li plachty, jachta se nakloní, otěž skučí na vinšně. To ale neznamená, že jachta popluje nejrychleji. Dá-li si kormidelník práci se sledováním rychlosti, brzy zjistí, že když vyostří, popluje rychleji (aby ne, když má plachty nastaveny na ostřejší kurz). Výsledkem je, že s přitaženými plachtami plujeme na rychlost ostřeji, než je náš kurz. Přitom bychom mohli plout rychle přímo na cíl.

Jednoduchý trim

Najedeme na kurz, kterým potřebujeme plout. Na kurzu můžeme zapnout autopilota na magnetický mód AUTO, nebo na mód TRACK, který udržuje přesný kurz na zadaný waypoint. Nyní se můžeme začít věnovat trimu. Začneme genou. Povolujeme stále otěž, dokud neuvidíme, že plachta začíná flatrovat. Pak přitáhneme, aby přestala. To je takový nejjednodušší ideál. Chceme-li více, sledujeme spodní špionky, aby na obou stranách plachty vály vodorovně.

Spodní špionky máme OK, ale při pohledu nahoru vidíme, že vršek plachty flatruje. Co s tím? Nyní přichází na řadu otěžový vozík geny. Posouváme ho dopředu a sledujeme, jak se zadní lem geny nahoře zavírá a špionky se zlepšují. Nejsou-li na plachtě špionky, posouváme otěžový vozík vpřed až vršek přestane flatrovat. Se špionkama řešíme špionky v celé výšce plachty.

Otěžové vozíky na sportovních lodích jsou posuvné z kokpitu pomocí lana. Na turistických jachtách je práce s nimi složitější, je třeba povolit otěž, přišlápnout ji, vytáhnout šteft na otěžovém vozíku a posunout ho po kolejnici. Je to spíše taková práce odhadem. Dávejte přitom pozor na to, abyste šteft otěžového vozíku zajistili ve správné díře. Snadno se stává, že omylem je zajištěn nikoli v díře, ale v místě, kde je šroub, kterým je kolejnice připevněna. V tahu se pak vozík může uvolnit, přejede na konec kolejnice a tam vytrhne zarážku. A hned jste při předávání jachty o pár kuna/euro/dolarů/rupií chudší.

Při delší plavbě na bočák je otázkou, jestli nezvažovat vedení otěže geny dále od středu jachty. Pro boční vítr jde o ideál. Zvažte, jestli například není možné použít na otěž nacvakávací pomocnou kladku na bočním středovém vazáku. Díky ní dokážete plachtu více otevřít.