Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Plujete na plachty a přemýšlíte, jaký mód nastavit na autopilotu. Máte plout na AUTO, na WIND, nebo na TRACK? Co bude pro vaši plavbu ideální, abyste se dostali z A do B nejrychleji?
Předně bych chtěl uvést, že se jedná o označení používané na přístrojích Raymarine. Jiné značky používají jiné označení.
Budeme předpokládat, že posádka je na palubě a v případě potřeby nastaví plachty dle změn, ke kterým dojde. Nejde tedy o sólový jachting.
Křižování proti větru, ostrá stoupačka
Při ostré stoupačce a křižování proti větru je nejlepší nastavit na autokormidlu mód WIND. Vytrimujete plachty na ostrou stoupačku, najedete přesný kurz podle špiónů a zapnete autopilota ve WIND módu. Optimální kurz můžete vyladit pomocí tlačítek plus/mínus 1°.
Nyní autopilot bude držet nastavený kurz na zdánlivý vítr, například 35°. Se změnami směru větru se bude měnit i kurz jachty. Stále ale poplujeme nejostřejší stoupačku. Tedy kurz, který běžně vyžaduje od kormidelníka maximální pozornost. Pokud nejste ochotni se na 100 % věnovat vedení lodě, doveze vás autopilot k cíli rychleji.
Boční vítr
Vane-li vám na plavbě k cíli vítr z boku, není WIND mód ideální. V takovém případě budete nejrychleji v cíli, když nastavíte mód AUTO, nebo dokonce TRACK. V případě drobných změn směru větru můžete plout bez problémů ostřeji, nebo můžete odpadat. Stačí povolit nebo přitáhnout plachty. Ideální ale je, stále držet nejkratší kurz k cíli. V případě módu AUTO nastavujete kurz kompasový k cíli. Plachty nastavíte poté, co jste na kurzu. Pokud vítr mění směr, držíte stále stejný kurz, ale měníte nastavení plachet.
Můžete ale použít i mód TRACK. Nastavíte si na mapovém plotteru cíl, do kterého chcete plout. Pak na autopilotu zvolíte TRACK, tedy kurz do zvoleného cíle. V navigační terminologii drží autopilot kurz proti dnu. Jachta popluje přímo do cíle, nehledě na snos větrem a proudem. Případné změny větru se řeší stejně jako u módu AUTO změnou nastavení plachet.
Zaďák
Plujeme-li na moderní charterové jachtě, která je obvykle vybavena nevelkou genou a nemá spinakerový peň, není plavba na motýla klidná. Gena je nestabilní. Proto je lepší plout na zadobok a halzovat po větru. Podobně jako na stoupačce jde o to, nalézt hraniční kurz. Kurz maximálně po větru, při kterém zabírá jak hlavní plachta, tak i gena. Jakmile kurz najdeme, zapneme autopilot ve WIND módu. Po jednotlivých stupních doladíme ideální kurz. Se změnami směru větru se bude měnit i kurz jachty (stejně jako na stoupačce).
AUTO – kompasový mód, kdy autopilot drží zadaný kompasový kurz.
TRACK – mód, ve kterém autopilot drží kurz na zadaný waypoint.
WIND – v tomto módu drží autopilot daný úhel na zdánlivý vítr.
Foto Pavel Nesvadba