Jak se může srazit torpédoborec s tankerem?
Rok 2017 bude pro americké námořnictvo špatným rokem. Od ledna došlo na jejich lodích ke čtyřem nehodám a za poslední měsíc je to druhá velmi vážná nehoda v západním Pacifiku.
Mnozí si kladou otázku, jak může dojít ke srážce moderně vybavené vojenské lodě, jejíž můstek se v každé minutě hemží frčkami? Navíc v době GPS, radarů a systému AIS (Automatic Identification System).
V době, kdy ke srážce došlo byla v úžině ještě noc. Lodě vjížděly do systému rozdělené plavby...
Tanker plul v systému rozdělené plavby (TSS) ve správném směru. Těžko tedy sejmout vinu z posádky vojenské lodě, která byla nabraná tankerem přímo do boku. Znamenalo by to, že Američané křižovali TSS. V takovém případě nesmí překážet lodím jedoucím ve směru TSS.
Mluví se o tom, že na torpédoborci došlo k závadě na kormidelním mechanizmu krátce před kolizí. To by těžko pochopitelnou kolizi vysvětlilo. Dokonce se fabulovalo o tom, jestli nebyl napaden řídící systém torpédoborce. To však bylo popřeno.
Je tu však ještě jeden faktor, který ukazuje rizika moderních technologií. I na můstcích velkých lodí se stále méně pozornosti věnuje radaru (na radaru by měla být vojenská loď vidět, pokud není vyrobena technologií Stealth). Hlídku zajímá elektronická mapa a AIS. A vojáci mají AIS vypnuté. V tom případě tanker o vojenské lodi zřejmě vůbec nemusel vědět. Ať již měla technické problémy, nebo ne.
Jen pro představu
V době nehody se pohybovalo v Singapurském průlivu, který je cca 100 km dlouhý a 16 km široký, 268 nákladních lodí o výtlaku přes 50 000 tun. I když se chcete vyhnout, nemusí to být možné