Jak dlouho může být Suez blokován?
Suezský kanál, hlavní světová dopravní tepna, je zablokován od úterního rána 400 metrů dlouhou kontejnerovou lodí MV Ever Given. Na pozici lodě se od té doby nic nezměnilo a chaos ve světovém obchodu narůstá.
Suezským průplavem proplouvá každoročně 12 % světového obchodu a dokonce 30 % objemu světové kontejnerové dopravy. Nejde jen o kontejnerové lodě, průplav využívají všechny nákladní lodě, včetně tankerů, jak tankery mířící z Perského zálivu do Evropy, tak i jiné směřující ze Spojených států do Asie. Nyní je hlavní dopravní tepna již čtvrtý den zablokovaná a zprávy z místa nenahrávají optimismu.
Za loňský rok projelo denně Suezem průměrně 51,5 lodě za den. Kanál je ucpaný čtvrtý den, to znamená, že na průjezd již čeká přes 200 nákladních lodí. Pro rejdaře jde o ohromné ztráty. A stejně ekonomicky citlivá je situace pro Egypt, jehož roční příjmy z provozu kanálu dosahují 5,61 miliard USD.
Jak už jsme se zmínili, jsou již na místě zkušení odborníci ze SMIT Salvage, velení celé operace ale podléhá egyptské straně. Možná i to je důvod, proč je zatím na snímcích z místa vidět jen jeden zadýchaný bagr, pro který se jedná o Sisyfovskou činnost, vzhledem k tomu, že svojí velikostí odpovídá tak velikosti kotvy na MV Ever Given.
Vše vypadá na první pohled jednoduše, ale mimo přístav v provizorních podmínkách půjde o složitou, a hlavně časově náročnou operaci. A právě čas je v tomto směru kritickou surovinou.
Kalkulačky rejdařů počítají. Má smysl odklonit lodě na cestu kolem Afriky, nebo bude lepší počkat na uvolnění dopravní tepny. Jde o rozhodnutí, které bude stát miliony a taková rozhodnutí se nedělají snadno.
Polohu lodě můžete sledovat zde.
Titulní foto Pléiades satellit / CNES