Technika plavby, Zajímavosti, Bezpečnost

I v přístavu je možné potopit loď…

Angelina Charter má v poslední době trochu pech na klienty. Před dvěma týdny potopená jachta u Milny, nyní nová jachta Dufour 470 (2023) v Bolu. Situace v Bolu je na videu docela brutální. A posádka nikde?

Na úvod bych chtěl uvést, že nikdo nejsme k chybám imunní. Vždyť mýlit se je lidské… Na druhou stranu bychom jako skippeři měli dělat první i poslední, abychom podobným situacím, jako je tato na videu, zabránili. Ta loď tam stála jako sirotek uprostřed frontové linie...

Začneme přístavem v Bolu. Část určená pro navštěvující jachty není příliš krytá. A to jsme zvolili mírná slova. Přístav je víceméně otevřený z celého jižního sektoru. Jachta Dufour 470 Pura Vida stála u mola, které není kryté vůbec.

Ten den foukalo slabé jugo, které s nocí rychle sílilo až na 20 uzlů. Celé by se to dalo klasifikovat jako úspěšný pokus o sebevraždu jachty Pura Vida. Jak jsme již uvedli, přístav není z tohoto sektoru krytý a je jasné, že za jugo je molo nepoužitelné. 

Varuje-li předpověď před jugem, nemohu si vybrat toto molo v přístavu Bol. pokud jsou ostatní místa plná, zamířil bych na Hvar do Vrbosky, která je nedaleko. Předpovědi jsou dnes vynikající a pro všechny dostupné. Navíc v místě, kde je mobilní signál.

A pak jsou tu v kontextu celé situace drobnosti. Mám-li stát u mola, které je takto nechráněné, na místo zacouvám, abych případným vlnkám (nikoli takovýmto vlnám) vystavoval příď a nemlátily mě do ploché zádě. A springy bych táhl z příďového a záďového vazáku, nikoli ze středu lodě. Dlouhé springy dokážou lépe absorbovat vlny než příďové a záďové lano. Ale znovu dodávám vlny řádově menší, než vidíme na videu.

Závěrem

Ta loď tam neměla co dělat. Je-li riziko, juga, nemohu si přeci stoupnout k molu, které je z jihovýchodu nekryté. Stoupnu si na místo, které je bezpečné. Že jsme uvázáni u mola neznamená, že jde o bezpečné stání.