Vende Globe

Drama včerejší noci

PRB Kevina Escoffiera se včera odpoledne rozlomila ve dví a během pár vteřin se potopila. Escoffier se zachránil v ostrůvku. Po téměř 12 hodinách v pustém Jižním oceánu ho v noci našel a zachránil Jean Le Cam. King Jean, jak mu přezdívají. I takový je lotošní závods kolem světa Vendée Globe.

Dramatická záchrana měla ještě jeden aspekt, při kterém musela Le Camovi stydnout krev v žilách. V době nehody byl Escoffierovi nejblíže a přijel na místo první. Escoffiera našel v záchranném ostrůvku. Foukalo 35 uzlů v poryvech, měl na stěžni druhý ref na hlavní. Řekl Escoffierovi, že se pro něj vrátí. Potřeboval připravit loď na záchranu.

Když se po čase na místo vrátil, ostrůvek s Escoffierem už neobjevil. Zprvu se zdálo, že bude stačit Kevina vyzvednout a bude možné pokračovat. Najednou tu bylo drama s velmi nejasným koncem. Hledání trosečníka na rozbouřeném oceánu je podobně nadějeplné, jako strkání desetikorun do automatu na vítězství.

Co se stalo?

Escoffierova PRB se zlomila poté, co vlétla do vlny. Znovu slyším řeči o tom, že jde o lodě, které nejsou pro plavbu kolem světa postaveny. V tomto konkrétním případě mohu částečně souhlasit, ale je třeba také znát historii lodě. Na tu se ale podíváme až během čtvrteční přednášky. Stále ale trvám na tom, že nynější ročník Vendée Globe ukazuje spolehlivost jachet IMOCA (výjimka potvrzuje pravidlo).

PRB vlétla do vlny, rozlomila se a Escoffier měl pouze čas odvysílat: „Potřebuji pomoc. Potápím se. Není to vtip!“ Kromě toho jen sáhl po obleku pro přežití a záchranném ostrůvku. To bylo vše.

Proč opustil loď

Zpočátku jsme neměli žádné informace. Proto bylo zvláštní, že Escoffier opustil loď (o nepotopitelnosti lodí IMOCA si povíme na přednášce). Zůstat na lodi je vždy lepší. Po ruce jsou zásoby, je snazší loď lokalizovat a i polozatopená loď představuje větší bezpečí než ostrůvek.

To jsme nic nevěděli o rozlomení…

Le Cam na scéně

Jean Le Cam byl dvě hodiny plavby od místa nehody. Vítr fouká až 35 uzlů, vlny mají výšku mezi 4 a 5 metry. Ale jinak je situace stabilní a vypadá to, že není třeba se pouštět do nějakých zbrklostí. Jachta pod plachtami pluje rychle, proto jen na Escoffiera zavolá, že se vrátí. Musí vše připravit, aby nezpůsobil více škod, než je nutné. Vedení závodu ubezpečil, že je s Kevinem v kontaktu a záchrana je věcí okamžiku…

Začíná drama

Le Cam se vrací, ale nemůže ostrůvek s Escoffierem najít. Začíná systematické pátrání. Každý závodník musí procházet před startem detailním bezpečnostním školením, jehož součástí je i pátrání po nezvěstném. Le Cam má podobných školení za sebou nespočet.

Blíží se soumrak a vedení závodu posílá na místo další tři závodní lodě, které jsou nedaleko. Závod jde stranou, jde o záchranu života. Situace nevypadá dobře. Je zima, moře studené a divoké, do toho tma...

EPIRB

Vedení závodu má po celou dobu k dispozici údaje z nouzového radiomajáku EPIRB, který hlásí svoji polohu. Zdá se však, že pozice neodpovídají údajům z místa, jsou chaotické a není jasné, jestli jde o EPIRB, která se automaticky spustila a zůstala ve vraku lodi, nebo někde plave ve vlnách, či ji má Escoffier u sebe v ostrůvku.

Pátrání

Na místě jsou čtyři závodní lodě. Vedle Le Cama je to Boris Herrmann, Yannick Bestaven a jako poslední připlouvá Sebastien Simon. Vedení závodu posílá na lodě pátrací protokol vypracovaný Meteo France dle modelu MOTHY (Modèle Océanique de Transport d'HYdrocarbures). Poloha radiomajáku EPIRB souhlasila s výpočty Meteo France, proto vedení závodu vyslalo na místo signálu Le Cama.

Mezitím probíhalo pátrání dle trojúhelníkového obrazce. Lodě pluly se třetím refem na hlavní minimální rychlostí. propátrávají tmavé pustiny Jižního oceánu. V hlavách mají naději, která je ukrytá za oponou beznaděje.

Záchrana

Byl to Jean Le Cam, který Escoffiera objevil. Byla temná noc, Le Cam měl za sebou skoro 12 hodin pátrání, mnoho obratů, mnoho práce na lodi, stres z nalezení a znovu ztracení kolegy. To není jako křižování před přístavem ve Vodici.

Le Cam uvažoval o tom, že odloží pátrání na denní světlo. Pak si ale řekl, že ve tmě je větší šance zahlédnout světlo na ostrůvku. V jednu chvíli na palubě zahlédl záblesk světla, ale řekl si, že to byl jen odraz ve vlně. Blížil se ale a záblesky byly jasnější. Neuvěřitelný přechod od beznaděje ke štěstí. U starého mořského vlka...

Jean Le Cam: Dostal jsem se na jeho návětrnou stranu. Viděl jsem Kevina a slyšel jsem, jak se ptá: „Vrátíš se?“ Odpověděl jsem: „Ne, uděláme to hned.“