Zajímavosti, Bezpečnost

Bouřlivý konec týdne v Chorvatsku

Počasí na konci června byla v Chorvatsku neklidné. Jakékoli zhoršení počasí v letní sezóně znamená vážné potíže pro charterové lodě. Poslední dny nebyly výjimkou.

Jakmile chorvatští meteorologové nahlásí v letních měsících přechod fronty, pracovníci pomorske policije a lučke kapitanije už jdou startovat motory svých lodí. Vědí, že v noci si neoddychnou.
Velká část charterových hostů není na zhoršené počasí připravena. Mnozí jachtaři se na loď dostanou jednou za rok. Kurzy, které absolvovali, jsou všelijaké a mnohdy nedobré. Mnozí ani pořádně nevědí, kolik je třeba při kotvení vypustit řetězu.

Základem problémů však je špatný plán cesty. Bouřlivý přechod fronty, jako byl ten poslední, je znát v předpovědi nejméně 3 dny dopředu. Podle toho je třeba plánovat svoji plavbu. Pokud chcete za takového počasí stát na kotvě, je třeba mít vybrané velmi dobré kotviště. Neznáte-li takové, jeďte do přístavu či maríny. A mějte připravenu záložní variantu. První přístav, který vyberete, nemusí být v létě volný.

Co se dělo?


29. června si mákli pracovníci kapitanátu v Zadaru. Půl hodiny po půlnoci vyrazili k maďarské jachtě najeté na břeh u mysu Zaglav na Ugljanu. Nehoda byla dramatická. Pětasedmdesátiletý muž měl rozdrcené prsty na ruce, o deset let mladší žena byla v šoku. Jejich jachta byla vážně poškozena a byla ponechána na místě.

Další řešené nehody nebyly takto vážné. Až kolem druhé odpolední spadl z paluby motorové jachty do moře nedaleko Sv. Filip i Jakov padesátiletý jachtař z Rakouska a zlomil si nohu.

Rijeka nejprve ve dvě ráno řešila charterovou jachtu Pleasure se sedmi osobami na palubě. Skončila na břehu v zátoce Čavlena na Krku. V silném větru posádka nebyla schopna jachtu zvládnout. Loď byla nakonec druhý den odtažena na moře nepříliš poškozena a mohla pokračovat v plavbě.

Další jachta volala o pomoc nedaleko Vrsaru, kde byla nesena vlnami k pobřeží. Posádka se snažila zakotvit, ale kotva nevydržela nápor vln. Protože posádka nebyla ohrožena na životě!!! Kapitanát nevyjel a na místo byla poslána firma, která, se záchranou lodí zabývá za úplatu…

Další dvě záchranné akce se týkaly plavců, kteří se topili, nebo nebyli schopni se ve vlnách vrátit na břeh.