Stavba a údržba, Motorové jachty

Přípravky na údržbu jachty před sezónou

Slunce, voda a sůl. To je kombinace, která urychluje stárnutí. Chcete-li jachtu zachovat jako novou, musíte ji chránit. Důležité je jak a čím.

Vaše loď, má-li být vaší vizitkou a nemá-li ztrácet na hodnotě, vyžaduje pravidelnou údržbu. Protože je těžké se zorientovat ve všech přípravcích, které jsou na trhu, zeptali jsme se odborníka na servis a údržbu jachet Pavla Stejskala z firmy TPS centrum.
 

„V agresivním prostředí, které na moři panuje, je třeba se o jachty průběžně starat. Pokud péči vynecháme, jachta velmi rychle stárne, a to se následně projeví na zvýšené ceně za údržbu, nebo samozřejmě snížením její prodejní ceny. S údržbou jachet máme dlouholeté zkušenosti, v péči jsme vždy měli více jachet současně a díky tomu rychle rostla i naše porce zkušeností.“ 


V posledních letech se na trhu objevily moderní přípravky na bázi nanotechnologií. Jde o částice menší než malé, které vytvářejí odolnou ochrannou vrstvu bránící průniku vody a nečistot. Používáte i takové přípravky?

„Ano, toto je posun zaznamenaný v posledních letech. My používáme přípravky německé značky NanoConcept. Používáme je na nejrůznější povrchy. Mnohdy takové, které se běžně neošetřují. I u nich zaznamenáváme výrazné zlepšení funkčnosti a prodloužení životnosti.“

Co máte na mysli konkrétně?

„Podívejme se například na průhledné fólie na sprayhoodech. Obvykle přes ně není moc vidět. Jsou matné, zešedlé, špinavé. My je ošetřujeme přípravkem NanoConcept na ochranu plastových povrchů

. Po ošetření se fólie rozsvítí a je přes ni opět vidět podobně, jako když byla nová. Navíc se na ní nedrží voda ani nečistoty. Výrazně to zvyšuje bezpečnost plavby. Za deště obvykle posádka nechává sprayhood na místě, i když přes něj není vidět. To je nebezpečné. Nástřik přípravku je sice třeba opakovat v intervalu cca 1 – 2x za sezónu, ale zvýšená bezpečnost plavby za to stojí.“


Podobně špatně je vidět za deště i přes skla u motorových člunů. Tam je možné použít stejný přípravek?

„Tady je třeba rozlišit sklo a plast. Přípravek na plast používáme i na lukny plachetnic a okénka v trupu. Ochrání je a není třeba povrchy tak často umývat. Na sklo jako takové je lepší přípravek na auta.“

Nějaký další příklad netradičního použití?

„Na jedné z plachetnic, o které se staráme, je teakový stolek v kokpitu, který není lakovaný. Surové dřevo bývá obvykle flekaté od vína či mastnoty. Nástřik NanoConcept impregnace dřeva nám v tomto směru pomohla. Na povrchu dřeva není impregnace znát. Vypadá tedy stále stejně. Dřevo má však ochrannou vrstvu například před rozlitým vínem.“

Používáte přípravky NanoConcept i na tkaniny?

„Ano. Především na sprayhoody a bimini. Měli jsme na jedné lodi sprayhood, který už déle než rok protékal. Mysleli jsme si, že budeme muset koupit nový. To je nemalá investice. Zkusili jsme ještě NanoConcept impregnaci textilu a kůže a už druhým rokem jsme se sprayhoodem spokojeni. Stejně máme samozřejmě ošetřeno i bimini a uvažujeme i o čalounění na palubě i v podpalubí. Výhodou totiž je, že i impregnovaný povrch je nadále prodyšný a dýchá.“

Asi se přímo nabízí i možnost ošetření nerezového kování a povrchů lodí, ne?

„Zde je třeba trochu opatrnosti. Nerezové kování je samozřejmostí, přípravek NanoConcept na nerez je možné použít i na další kovy a lakované povrchy. Zabrání přilnutí vodních kapek a usazení nečistot. Výsledky jsou tedy podobné, jako v předešlých případech. Na lakované povrchy trupů lodí pak je možné použít i leštící pasty a pak na závěr nano ochranu.


Horší to ale je u gelcoatových povrchů. Na ty raději nano přípravky nepoužíváme. Gelcoat je poréznější než lakovaný povrch a zaznamenal jsem zprávy o tom, že přípravky na bázi nanotechnologií se dostanou do pórů gelcoatu a v případě nutných oprav může nastat problém s nepřilnutím opravovaného materiálu. Neříkám, že tyto potíže nastanou, ale vedou se o tom diskuze. U laminátu tak bude nutné, aby ještě proběhly další testy.“