Technika plavby, Kam jet, Zajímavosti, Bezpečnost, Motorové jachty
Vaše první plavba
Chystáte se letos poprvé na moře ve funkci skippera. Poprvé budete mít zodpovědnost za celou loď a posádku. Jak se zachovat, aby týden proběhl bez stresu a beze škod?
Dáme vám několik rad, které vám na vaší první plavbě pomohou. Možná to nebude hned to, co jste si představovali od dětství, ale během první plavby je především důležité, abyste zbytek posádky neodradili od dalších plaveb (pokud to není vaším cílem). Velmi často vyplouváte s manželkou, s dětmi, a pokud z vás čiší nejistota a dostáváte se do situací, které se jim zdají být nebezpečné, není jisté, že to budou chtít zopakovat.
1 – Detailně si převezměte jachtu
Věnujte dostatek času převzetí jachty. Předávající obvykle pozná, že jste nováček a při vracení lodě bude velmi detailně prohlížet vše. Může tak objevit i něco, co jste nezpůsobili, ale při posledním přebírání si toho nevšiml. Projděte si nejprve jachtu sám, zaškrtejte si v check listu vše, co vidíte. Věci, které nemůžete najít, nehledejte. Zeptejte se na ně pracovníka charterové firmy. Nechte si vysvětlit, kde co je a jak co funguje. Případné závady nebo škody zapište do check listu, případně si je nafoťte.
2 – Plán plavby přizpůsobte předpovědi
Nedělejte si plán plavby dopředu, nechte se ovlivnit předpovědí. Je příjemnější plout na zaďák a na bočák, než celý týden stoupat. Také pro zbytek posádky je taková plavba příjemnější, je menší pravděpodobnost mořské nemoci.
3 – Méně je někdy více
Nechtějte hned na první plavbě uplout stovky mil. Dlouhé přejezdy obvykle posádku nudí a vás vystavují riziku, že připlujete na místo pozdě. Může být tma, nebo může být přístav plný. Pokud to lokalita dovolí, je 20 mil za den dost. Posádka obvykle více ocení koupání a návštěvy neznámých městeček a vesnic, než dlouhé hodiny na moři.
4 – Plán B
Mějte připravený plán B. Plujete do městečka A. Z nějakého důvodu tam nepůjde zakotvit (přístav je plný, v místě jsou vlny, přišla bouřka a nestihli jste doplout…). Mějte vždy připravený záložní přístav, nebo kotviště, ve kterém se můžete schovat.
5 – Denně věnujte maximální pozornost předpovědi
Předpověď počasí je pro vás alfou a omegou. Dnes ji obvykle stahujete z internetu. Pořádně si ji přečtěte a snažte se ji pochopit. Denní cíle volte podle předpovědi. Dbejte na to, aby místa na noční stání byla krytá před větrem a vlnami.
6 – Nejste-li si jistí, nevyplouvejte
Je-li na moři počasí, ve kterém jste nikdy nepluli, nebo z něj máte obavy, nevyplouvejte. Nenechte se ukecat posádkou. Necítíte-li se na to, prokažte rozhodnost a řekněte, že se nikam nepopluje. Určitě vymyslíte náhradní program.
7 – Mořská nemoc
Trpí-li někdo z posádky mořskou nemocí, přizpůsobte se mu. Je třeba brát v úvahu nejslabší článek řetězu. Snažte se plout v místech, kde nejsou vlny (v závětří ostrovů), nebo v době, kdy nejsou vlny (dopoledne často fouká méně). Máte-li na palubě manželku, obvykle o tomto bodu nemusíte přemýšlet, rozhodne za vás.
8 – Musíte-li plout daleko, tak na začátku týdne
Z nějakého důvodu jste přesvědčeni, že se našich rad nemůžete držet, že musíte zlomit rekord v počtu uplutých mil za týden. V takovém případě využijte první dva dny plavby naplno a doplujte k nejvzdálenějšímu bodu. Pak se v klidu vracejte. Ať máte jistotu, že se vrátíte na základnu bez stresů na konci týdne.
9 – Menší loď, nebo někoho s sebou
Pro první plavbu zvolte raději menší jachtu, kterou snadněji zvládnete. Potřebujete-li jachtu velkou, není od věci, aby byl s vámi na palubě někdo, kdo již má alespoň nějaké zkušenosti. Mějte s sebou někoho, komu nemusíte vysvětlovat úplně vše, kdo je schopen vám pomoci i tehdy, když vy nevíte, co dělat.
10 – Konzervativně
Raději zarefovat třikrát zbytečně, než pak jednou nezvládnout situaci. Raději nevyplout, než se ocitnout na moři v podmínkách, které nezvládnu. Vždy je primární bezpečnost posádky a lodě. Jakmile posádka uvidí, že nemáte situaci pod kontrolou, dostane strach a příště s vámi nebude chtít plout.
11 – Čekám-li bouřky, do bezpečí
Slibuje-li předpověď na noc bouřky, hledám co nejbezpečnější stání, i kdybych za něj musel platit. Stání na kotvě ve špatně kryté zátoce se za bouřky může stát noční můrou. Laická posádka vám nepomůže a snadno může dojít k ohrožení bezpečnosti lodě, nebo i posádky. Raději zaplatit 200 EUR za přístav, než 2000 EUR za kauci.
12 – Kotevní hlídky
Pokud stojím přes noc na kotvě a nejsem-li si jistý se situací, raději zavedu kotevní hlídky. Posádka se prostřídá v kokpitu a zažije romantickou noc.
13 – Do přístavů dříve
Do přístavů a na kotviště připlouvám dříve, aby byla větší šance, že najdu volné místo. Nenajdu-li ho, mám čas hledat místo jinde.
14 – Nejvyhlášenější lokality za to nestojí
Neřiďte se podle průvodců. Nejvyhlášenější lokality jsou přeplněné a postrádají jakoukoli atmosféru. Navíc na těchto místech hrozí větší rizika poškození jachty, protože zde panuje velký zmatek. Kromě vysokých cen a davů turistů většinou nenabízí nic víc než jiná místa. Romantická zátoka nabízí více než noc strávená s davy turistů ve Hvaru.
15 – Kotva musí držet na 100 %
Nevěřte kotvě, dokud se nepřesvědčíte, že drží. Vyzkoušejte kotvu na zpětný chod motoru. Nebojte se přidat. Kotva to musí vydržet. Pokud nedrží, vytáhnout a zakotvit znovu.
16 – Spoléhejte na sebe
Máte s sebou laickou posádku. Vše jí musíte vysvětlit a vždy se musíte přesvědčit, že vyplnila vaše příkazy správně. Vše budete muset posádce říkat a vše musíte kontrolovat. Nechávejte si tedy na vše dostatek času.
16 – Kontrola uzlů
Zkontrolujte po posádce všechny uzly. Ať už jde o uzly na fendrech, na vazácích atd. Jinak se ráno můžete vzbudit bez fendrů.
17 – Příprava
Před zajížděním do přístavu si vše dopředu připravte. Vše udělejte včas, abyste vše mohli sami zkontrolovat.
18 – Nekřičte na posádku
I když budete nervózní ze své první plavby, nekřičte na posádku. Ničemu to nepomůže. Nebudou pracovat rychleji. Jen je znervózníte a budou dělat chyby. Jedinou výjimkou je, když na přídi není slyšet. Pak je třeba zvýšit hlas.
19 – Ne v nejvyšší sezóně
Snažte se při první plavbě vyhnout nejvyšší sezóně. Všude bude plno, všichni budou nervózní, ceny budou vysoké a vy budete mít mnoho problémů navíc, proti jinému období.
20 – Pojištění kauce
Nabízí-li charterová společnost pojištění kauce, není to pro vás špatné. Nemusíte skládat kauci a můžete být klidnější. I když jde o peníze navíc...