Vende Globe

Test stability létajících jachet

Jachty IMOCA dovedou létat. To ví každý, kdo sleduje závodní oceánský jachting. Na snímku vidíte čtveřici jachet, které se zúčastní regaty Vendée Globe při testu stability.

Pravidla třídy IMOCA jsou v případě stability obzvlášť přísná. Striktním předpisům daly vzniknout nehody, ke kterým došlo v závodě Vendée Globe v ročníku 1996/97, kdy se v Jižním oceánu překlopili čtyři účastníci závodu. Navíc Kanaďan Gerry Roufs se v Pacifiku ztratil a i v tomto případě mohla být na vině nedostatečná stabilita jachet.

Dnes se při testech stability ověřuje, zda je skipper schopen jachtu otočit do správné polohy pomocí naklonění kýlu v případě, že leží palubou na hladině otočená o 180°. Další pravidla požadují, aby negativní stabilita jachty začínala až při náklonu větším než 110°. A to i v nejméně příhodné konfiguraci kýlu a vodního balastu. Znamená to, že jachta se stane stabilní stěžněm dolů až ve chvíli, kdy je nakloněna stěžněm více než 20°pod hladinu.

Nechme ale nyní pravidla stability stranou a podívejte se, jak jachty IMOCA dnes vypadají. Především si všímejte, jak daleko na zádi je umístěn stěžeň a porovnejte to s běžnými turistickými jachtami. Příď lodi je díky tomu výrazně lehčí a snadněji je nadnášena foily. Jachta se tak může rychleji vznést na foily a díky tomu dále zrychlit.

Ze čtveřice jachet je nejstarší Maitre Coq, která pochází z roku 2012. Prodělala velkou omlazovací kůry a byla dodatečně vybavena foily. Jachta Charal byla z lodí poslední generace spuštěna na vodu jako první a má na svém kontě již mnoho úspěchů. L´Occitane byla navržena nováčkem ve třídě IMOCA Samem Manuardem. Všimněte si absence nástavby a kulaté přídě jachty. Nejnovější je jachta Corum, na které pracoval argentinský designér Juan K. Ani zde nevidíte nástavbu, která byla dříve na lodích IMOCA běžná.