Class 40 je třída, kde vývoj letí kupředu
V posledních letech byla velká pozornost v offshore jachtingu upřena na foily. Jsou sexy… Je tu ale třída, kde jsou foily zakázané, a přesto jde vývoj mílovými kroky dopředu. Vlastně nejde, letí dopředu. Je to Class 40.
Před pár lety běžné (relativně) jachty se proměnily k nepoznání. Kdo chce dnes uspět, má příď širokou jako vrata do stodoly. Trupy se zvláštními tvary přídí bývají nazývány scow, i když klasické scow to nejsou. Třídě dnes dominují designy architekta a závodníka Sama Manuarda. Prvních šest lodí Class 40 ve Fastnetu bylo podepsáno jeho jménem.
Dnes tu však máme jachtu Class 40 od někoho jiného. Za žlutým speciálem s číslem 171 stojí poprvé (ve třídě Class 40) kancelář VPLP, kterou známe z lodí IMOCA a velkých trimaranů. Všimněte si nízkého trupu, vysoké a úzké nástavby nástavby v přední části s mohutným krytem kokpitu, stěžně posunutého dozadu a samozřejmě přídě, kterou by nikdo na svojí turistickou jachtu nechtěl.
Když na to koukám, hlava mi to moc nebere. Ale asi to bude dost bláznivě jezdit!
I když… Nebyly hezčí doby, kdy byla rychlost závodních jachet přímo úměrná eleganci?