Technika plavby, Novinky

Může AST sám trimovat plachty?

Na jihu Francie v Cannes jsme testovali automatický systém Assisted Sail Trim (AST) na jachtě Jeanneau Sun Odyssey 519. I když vítr občas přesahoval hranici 35 uzlů, trim jsme většinu času nechali na automatice.

Loděnice Jeanneau sází v posledních letech na technické inovace na větších jachtách. Před pár lety to byl systém manévrování plachetnic pomocí joysticku 360 Docking, nyní automatický trim Assisted Sail Trim. Jde o technologii, kterou loděnice vyvinula ve spolupráci s firmou Harken. Cílem vývojářů bylo vytvoření systému, který po základním nastavení dokáže pracovat s plachtami místo trimmera. Systému, který po odpadnutí plachty povolí, při vyostření dotáhne, povolí podle potřeby v poryvu a zároveň se postará o obrat. Jak systém během testu fungoval a jak byl intuitivní?
Počasí v Cannes nebylo pro test systému ideální. Vítr o rychlosti 35 uzlů zvedal vysoké vlny a ručička rychloměru neklesala pod 10 uzlů. Občas se dokonce blížila k patnácti. To nejsou podmínky, za kterých standardně AST pracuje, proto musel programátor posunout nastavené limity daleko za běžné hranice.
Příliš silné. Pro začátek
Systém běžně pracuje ve větru 5 – 25 uzlů. Tentokrát byla pracovní hranice posunuta až na 35 uzlů, ale i to bylo často málo. Pro testování podobné novinky jsou vhodnější podmínky, ve kterých se skipper může věnovat jemným nuancím trimu a nemusí tvrdě pracovat na kormidle, aby přeplachtěnou jachtu udržel na kurzu.
Kormidelník měl navíc vedení lodi výrazně zhoršené naprosto nevhodným umístěním displeje ovládání AST. Byl instalován těsně nad kormidlem tak, že při točení kormidlem se pod něj každou chvíli bolestivě skříply prsty. To bylo velmi nepříjemné, ale šlo o chybu na prototypu, která se už nebude opakovat.

Co AST umí?

Systém vás zbaví nutnosti práce s klikou. Push button sailing. Chcete vytáhnout plachtu? Dáte výtah na vinšnu a zmáčknete tlačítko, rozmotat genu? To samé. Přitáhnout, povolit? Udělat obrat? Vše je jen o vydání pokynu, Ostatní udělá systém za vás. Stejně tak povolí plachty, pokud je poryv moc silný.
Jak AST pracuje
Systém shromažďuje data z lodních přístrojů, včetně gyra, vyhodnocuje je a posílá instrukce vinšnám, které trimují plachty. Protože standardní vinšny neumí otěže povolovat, jsou používány moderní reverzní vinšny Harken, které tuto funkčnost mají.
Na začátku je třeba si uvědomit jeden fakt. Systém nenahradí zručného trimmera. Nejprve je na určitém kurzu plachty třeba vytrimovat a teprve poté je možné spustit AST a nechat ostatní na systému. Neumíte-li správně nastavit plachty, ani AST vám nepomůže. Systém je tu od toho, aby vám usnadnil práci, nikoli proto, aby nahradil vaše nedostatky.

Na vodě

Jak již bylo řečeno, zkoušeli jsme AST v podmínkách, které mají k běžné plavbě hodně daleko. Vítr v poryvech dosahoval rychlosti až 40 uzlů. Za takového větru se musíte plně věnovat kormidlu a nemáte čas na to, abyste se učil obsluhovat displej AST. Z toho důvodu jsme neměli možnost, se se systémem sžít a vyzkoušet jeho silné stránky.
Za plavby v silném poryvovém větru bylo kladem, že AST dokázal vypouštět otěže hlavní plachty ve chvílích, kdy přišel poryv. To bylo příjemné. Většinou nebylo nutné se věnovat otěži hlavní plachty. Kromě chvil, kdy rychlost větru překonala nastavenou hranici systému.
V některých případech bychom však dali přednost přeci jen rychlejší a předvídavější lidské ruce. Na poryv člověk reaguje ve chvíli, kdy přichází, systém až tehdy, když ho zaznamená na přístrojích, tedy na windmetru a na náklonu lodi.
Totéž se dělo ve chvíli, kdy jsme s lodí odpadli. Při vyostření systém plachty přitahoval. Bohužel nebyl čas na to, věnovat se přesnosti trimu. Jakmile se kormidelník zahleděl na plachty a zapomněl na špatné umístění ovládací krabice AST, skřípl si pod ni bolestivě prsty.
Obrat bylo možné po zmáčknutí správného tlačítka udělat pouhým pootočením kormidla. Také to je jistě věc, kterou mnozí jachtaři ocení. Žádná práce s klikou od vinšny, nic.
Nechce-li se kormidelník spoléhat na automatický trim, může plachty trimovat z ovládacího pultíku pomocí tlačítek sám. Pro ty, kteří jezdí na lodi bez pomocníků, to bude velmi oceňovaná možnost.
AST nabízí také automatické stažení a vytažení plachet. Vytažení plachty je velká úspora sil posádky. Kormidelník postaví loď proti větru a plachta jede pomalu nahoru. To je příjemné. V případě stahování mi přijde šikovnější asistent u výtahu, který rychlost stahování přizpůsobí potřebám.

Závěrem
Assisted Sail Trim si mezi jachtaři jistě své příznivce najde. Nesplní všechna očekávání, ale mnohé určitě uhrane možností zvládnout velkou jachtu pouhým točením s kormidlem. Kdo to má takto, ten je tím správným zákazníkem pro AST. Jako je tomu koneckonců na instruktážním videu, kde druhá polovina jachtařského páru nejeví o plavbu lodi žádný zájem.
U mne osobně přetrvává negativní náhled na tuto pomůcku. S plachtami bych si rád pracoval sám, proto mi nic příjemného nepřináší. Očekávám, že AST si najde své příznivce spíše mezi jachtaři, kteří se vydávají na kratší plavby. Mají blíže do maríny kvůli dobíjení akumulátorů a navíc i případný servis je po ruce. Pokud se s AST chcete vydávat a dlouhé plavby, potom počítejte s tím, že systém s elektrickými vinšnami zvýší vaši spotřebu energie. AST potřebuje za provozu cca 3 A. A to samozřejmě znamená nutnost instalace dodatečných akumulátorů.
Na druhou stranu ale mohu pochopit, že se najde dostatek jachtařů, kteří po něčem podobném toužili. Plují v létě za příjemného jachtařského počasí a v silném větru nevyplouvají. AST jim umožní plout na lodi sám, tedy s manželkou a dětmi, a přitom mít loď pod kontrolou. Pro takové podmínky je AST stvořen.

 

Cena systému je 15 000 EUR.

Více informací zde.