Zajímavosti

Útěk bez placení...

Zřejmě nikoho z nás neminuly zvýšené ceny pohonných hmot a energií v posledních měsících. Situace na trhu ovlivňuje dokonce i přes dvě stě metrů dlouhé luxusní výletní lodě, jako je například Crystal Symphony, provozována společností Genting Hong Kong, která kvůli nezaplaceným účtum za palivo čelí značným potížím.

Cestující na Crystal Symphony, která má kapacitu 848 lůžek, byli na 14denní plavbě po Karibiku, která odstartovala z Miami 8. ledna a měla skončit 22. ledna. Návrat na Floridu se ovšem prozatím odkládá.

Společnost Peninsula Petroleum Far East totiž podala žalobu u okresního soudu v USA s cílem získat zpět 4,6 milionu dolarů z celkových nezaplacených poplatků za palivo, které od roku 2017 dodala třem lodím Gentingu. Soudce federálního okresu USA v Miami ve čtvrtek vydal zatykač na Crystal Symphony

Pokud tedy Crystal Symphony zakotví ve floridském Miami, bude okamžitě zabavena z důvodu nezaplaceného dluhu ve výši 1,2 milionu dolarů.  Hong Kongská společnost se ovšem do uhrazení pověstné „sekery“ zrovna dvakrát nehrne a na vydaný zatykač reagovala odkloněním kurzu na bezpečné Bahamy, kde nelze vykonat americký zatykač. J. Stephen Simms, hlavní právní zástupce Peninsula Petroleum Far East řekl, že mu v pátek sdělily přístavní úřady v Miami, že Crystal Symphony již neplánuje zakotvit v sobotu ráno v Miami podle původních propozic. Změnu plánu potvrdili i cestující na lodi.

Jak se tak bohatá společnost dostane do mizerné a ostudné situace jako je tato?

Genting Hong Kong byla stejně jako celý výletní byznys ochromena koronavirovou pandemií. Dokonce se stala největším provozovatelem výletních lodí na světě, který během pandemie hledal soudní pomoc při ochraně svých aktiv. Ve středu uvedla, že podala k Nejvyššímu soudu na Bermudách návrh na jmenování prozatímních likvidátorů poté, co vyčerpala „veškeré přiměřené úsilí“ k vyjednávání s věřiteli a zúčastněnými stranami. Společnost vykázala v květnu rekordní ztrátu 1,7 miliardy dolarů, protože pandemie zpustošila cestovní ruch. Její německá dceřiná společnost MV Werften se dokonce minulý týden dostala do insolvence.

Crystal Cruises podle prohlášení ze začátku týdne pozastavila své oceánské a expediční výlety naplánované až do dubna a zastavila své říční plavby do konce května. Nabízí vrácení peněz. Nikoliv však splacení dluhů za palivo. Tři plavidla společnosti v provozu dokončí své současné plavby, přičemž poslední skončí svou cestu v argentinské Ushuaii 4. února.  Konec těžkých časů pro tuto společnost je tedy v nedohlednu a jejich plavidla se na South Beach zřejmě ješte chvilku nepodívají.