Čištění trupu za plavby: norský robot šetří peníze i palivo
Poloautonomní přístroj norské společnosti Shipshave se může stát velkým pomocníkem rejdařských společností. Jelikož umí čistit podvodní část trupu během plavby, ušetří jejich provozovatelům velké peníze nejen za pravidelnou údržbu v přístavech, ale také za uspořené palivo. Je dobře známo, že spotřeba při plavbě s čistým trupem je výrazně nižší než s trupem zarostlým. Stejně tak, že loď bez černých pasažérů pod čarou ponoru je o poznání rychlejší. Podle výsledků testů prováděných Shipshave může rozdíl dosáhnout až 6 procent.
Přístroj, který spíše než futuristické zařízení připomíná cosi jako křovinořez, budí i přes svůj nevěrohodný vzhled takřka dojem dokonalosti. Může jej pohodlně obsluhovat jeden člověk, je relativně lehký (zhruba 50 kilogramů) a mobilní, takže není potřeba žádných složitých instalací, pomáhá zvyšovat efektivnost provozu lodí, a tím snižovat jejich environmentální stopu. Mohou tedy v přístavech definitivně zahodit vapky, kartáče a čisticí prostředky?
Spíš řasy než škeble
Před samotným čištěním se lano přístroje navine na vinšnu na přední palubě. V aplikaci se nastaví intenzita čištění a stopa, kterou má ITCH držet, tedy délkový a výškový rozsah čištění podvodní části trupu. Během plavby se pak zařízení spustí z paluby. Proces se musí odehrávat za plavby, protože právě dopředný pohyb lodi umožní přístroji "přisát" se k boku trupu.
Podle Shipshave je přístroj určen k použití "před tím, než se obrůstání stane skutečným problémem". Poradí si tak spíše s řasami a podobnou vegetací, než když na trupu živoří plejáda mořské fauny. Díky šetrnosti k antifoulingovým nátěrům se ostatně může používat často, čemuž napomáhá i snadná manipulace. Přesto se norský výrobce na svých stránkách chlubí i snímkem zachycujícím práci zařízení na silně zarostlém trupu lodi, od jehož posledního čištění uplynuly tři roky. Za kartáčem zůstává krásně čistý trup.
80-90 procent
Manažer prodeje a marketingu společnosti Shipshave a její spolumajitel Eirik Elde zařízení blíže představil v rámci webináře pořádaného webem Digital Ship: "Dodáváme dva typy vinšen: jednu elektrickou s frekvenční regulací, druhou pneumatickou pro plavidla s výbušným nákladem. Tvrdíme, že by se mělo jednat o práci dvou lidí, ačkoli ji může snadno provádět jeden člověk - jeden by měl obsluhovat naviják, druhý shlížet z paluby a kontrolovat proces čištění."
V diskusi o rychlostních zkouškách, které společnost s využitím této technologie provedla, Elde uvedl: "První zkouška, kterou jsme provedli, byla na zásobovací lodi pro ropné plošiny. Zkoušeli jsme se plavbu ve dvou směrech, s protiproudem a větrem při plné rychlosti. S čistým trupem kapitán zaznamenal zvýšení rychlosti o 5 až 6 procent. To je pro nás důležitý milník. Pět procent se možná nezdá zas tak moc, ale ve skutečnosti jde o velkou úsporu paliva."
Omezení invazí
Častější a méně invazivní metody čištění také zvyšují životnost antifoulingu naneseného na trupy lodí.