Z Dubrovníku do Černé Hory
Jirka Pacák při plavbě z Šibeniku na Maltu zajel také do Černé Hory, respektive do Boky Kotorské. Jak vypadala úřední mašinérie při plavbě mimo Evropskou unii?
V Dubrovníku v přístavu Gruž v budově se žlutým čtvercem a velkým Q šlo vše hladce. Nejprve kapitanát, kde jen okopírovali crew list, a pak policie s doklady. A celnice. Ta opět kopírovala ostošest. Vše ale šlo rychle, zdržel nás víc nákup chleba a vody. V Dubrovníku má úřad otevřeno nepřetržitě.
„Už se nikde nezastavujte,“ zdůraznil úředník. Na cestě je sice ještě poslední chorvatský přístav Molunat, ale po odhlášení tam není zastávka možná. Chorvaté odplutí hlídají.
V Boce Kotorské
Celou Boku jsme motorovali proti slabšímu protivětru. Byla noc, chladno, a chtěl jsem už mít nohy pod dekou. Po jedné hodině v noci a po osmi hodinách plavby vyvazujeme loď bokem přímo před okny celnice. Hned ráno to úředníka zarazilo a ptal se, kdo nám to poradil. Však bych i já celní prostor přehlédl, kdybych nedostal radu od kamaráda Koudyho z jeho minulých plaveb.
Zaplul jsem sice co možná nejhlouběji do kanálu (hloubka pořád přes 4 m), ale stejně nám do zádi nad ránem tloukly nepříjemné vlny. Tak moc jsem trpěl s lodí, že jsem se nakonec oblékl a zkoušel to zlepšit. Povedlo se. Dva nepotřebné fendry jsem osadil delšími lany a fendry napříč osou lodi nasoukal vzadu pod loď. Konce uvázal u vinšen a rozbil jsem tak jinak zcela plochou záď. Příště dám i víc než jen dva fendry – hodně se to zlepšilo.
Úřední kolečko
Přístavní úřednice naťukala vlastní crew list podle pasů a ID. Zaplatil jsem vinětu na jeden den za 15 € (jde i týden, měsíc, rok). Kopie registrace a pojištění lodi, papír od majitele, že mi loď svěřil dobrovolně – toť vše.
Na policii mi připadalo, jako by kontrolovali to, co udělali o patro výš. A zase se kopírovalo. Nejvíc v poho byl celník – ten si jen od policistky vzal kopie a šel zase na kávu.
Celnice není parkoviště
Pak už byl ale čas se odhlásit, absolvovat znovu kolečko a vyplout. Před námi byla plavba kolem Albánie do Řecka na Korfu. Měl foukat svižný zaďák
A ještě informace z maríny Kotor. Noc by nás zde stála 67 euro. Plujeme na Bavaria 46 Cruiser.