Vodní cesty v Čechách se Sahulou
Vody šumí po lučinách … jak se pluje ve středních Čechách? Zeptali jsme se Dušana Sahuly, profesionálního mořeplavce a ředitele spolku Středočeské vodní cesty.
Které cesty - řeky to jsou?
Tak z logiky věci jsou to Vltava, které máme ve středních Čechách cca 140 km, Labe 110 km. Věnujeme se ale i Berounce, Sázavě a dalším větším tokům, které jsou na území středních Čech. Na našich internetových stránkách (stredoceskevodnicesty.cz) poskytujeme informace i pro vodáky. Zaměřujeme se třeba i na návaznost na cyklostezky. Ale neděláme to úplně sami, spolupracujeme například se Středočeskou centrálou cestovního ruchu.
Co tě osobně vedlo ke Středočeským vodním cestám?
Moc dobře víš, že mám lodě rád. A nic jiného vlastně neumím. Dříve jsem se pohyboval u velkých lodí, tady v Praze u Pražské paroplavební společnosti, s kolegou jsem vedl kurzy pro vůdce malých plavidel a tak dál. Ve středočeských vodách je zjevně co rozvíjet, pro plavbu chci něco udělat. Do spolku jsem se dostal klasicky na základě výběrového řízení, jsem zde od května 2019.
Co se v posledních 4 letech na Vltavské kaskádě a na Labi změnilo?
No, určitě nastal posun pozitivním směrem. Máme tady organizaci Ředitelství vodních cest, Povodí Vltavy, Povodí Labe, správce. Na Labi se podařilo vybudovat přístaviště, teď v poslední době se opravuje výtah na Orlíku. Anebo: Státní plavební správa například vytyčila plavební dráhy. Ale rozvoj je běh na dlouhou trať. Například naprosto chybí benzínové stanice, místa, kde by se daly odčerpávat fekální vody. To jsou tedy další kroky, které nás čekají. A nejen nás, ale i všechny dotčené organizace a instituce.
Vznikla za poslední 4 roky vůbec nějaká benzínová stanice?
Nevznikla ve Středních Čechách, ale na Baťově kanálu. Teď by se měla realizovat v Hluboké nad Vltavou.
Uprostřed Středočeského kraje je Praha…
Samozřejmě, Prahu nemůžeme pominout. Co se týče rekreační plavby, v Praze je nejintenzivnější lodní provoz z celé České republiky. Pro kapitány rekreačních lodí může být plavba trochu náročnější, projíždějí v relativně větším provozu, je ale poměrně bezpečná. Nechci, aby to vyznělo, že se Prahou projet nedá. Všichni se snaží pro rekreační plavbu něco udělat. Působí zde organizace TCP správce Přístavu Praha, se kterým intenzivně spolupracujeme. Je přislíbeno, že vznikne provozní manuál, kde budou jasně uvedeny podmínky pro rekreační plavbu, např. za jakých podmínek a kde se mohou rekreační lodě vyvázat. Tento jedinečný úsek zkrátka nemůžeme nějak obkročit, Vltava Prahou protéká.
Zmínil jsi provozní manuál, co to bude a kdy?
Pracovně mu říkám almanach. Bude obsahovat informace pro uživatele vodních cest, hovořím o rekreační plavbě. Ono to chybí, jsme asi první organizací, která se rekreační plavbě takto uceleně věnuje. Almanach by měl pokrýt celou Českou republiku. Spolupracujeme se Státní plavební správou, samozřejmě se Středočeským krajem, Přístavem Praha i Jihočeským a Ústeckým krajem. Almanach bude obsahovat základy bezpečnosti, jak se chovat na vodě, kontakty na plavební komory, jak se v nich vyvázat, vyznačené bójky. Ne každý při plavbě na místních vodách potřebuje kapitánský průkaz. A tak bude moci kdokoli najít mnoho užitečných informací právě v almanachu. Například z jaké strany má vyznačenou bójku obeplout. Nebo třeba zde bude uvedeno desatero pro paddleboardisty. Část manuálu věnujeme i okolí řek, zajímavostem a památkám. Nechceme ale suplovat plavební mapu, chceme jen nabídnout schématickou mapku se základními údaji jako kde jsou plavební komory, vyznačené významné památky v blízkosti řek a pod. Prvním krokem je almanach pro rekreační plavbu, druhým krokem bude almanach pro vodáky. Ale to již bude v delším časovém horizontu. Almanach rekreační plavby by mohl být hotov začátkem letošní sezóny.
Co je pro Váš spolek největší výzvou?
Největší výzvou je vybavenost, příslušenství. Už jsem zmínil benzínky a vývaziště. Díky podpoře vedení kraje byl vypsán Fond rozvoje doprovodné infrastruktury, kde je možné zažádat na vybudování vývazišť o účelovou dotaci. Takto vzniklá vývaziště by měla doplnit síť postavenou Ředitelstvím vodních cest.
Máš nějaký konkrétní projekt, na který se těšíš?
Jsou to menší projekty, velké investice řeší stát. Ale na co já se třeba těším: až ředitelství vodních cest postaví marínu v Davli. Pěkný projekt relativně velké maríny s kompletní infrastrukturou odpovídající 21. století. Nebo projekt v Sadské na Labi, a také velice hezká marína má vzniknout v Nymburce …a na co se teda opravdu těším, je taková velká věc. Vodní zdvihadla. Jednak oprava na Orlíku a jednak je v běhu veliký projekt na zdvihadlo na Slapy. Dnes se tam vozí lodě traktorem na vleku. V plánu je překonávání přehrady lodním výtahem. To určitě bude zajímavá technická stavba i turistická atrakce.
Těšme se společně! Pokračování příště.