Zajímavosti

Ve světě přituhuje, výrobci válečných plavidel si mnou ruce

Geopolitické napětí, které se zvýšilo po ruském vpádu na Ukrajinu, vede země v blízkosti jeho ohnisek ke zvýšeným obranným výdajům. Vlády v Evropě a v jihovýchodní Asii tak neváhají investovat do obnovy či posílení armádní techniky, včetně válečných lodí. Představitelé loděnic s tímto výrobním programem nijak neskrývají ambice nastalé situace naplno využít.

Kdo nezbrojí, jako by nebyl. Z informací objevujících se denně na webech zaměřených na obranný průmysl člověk snadno nabude dojmu, že svět není zrovna bezpečné místo pro život. A moře jakbysmet.

Britská loděnice Babcock jedná s pěti zeměmi ze tří kontinentů o dodávkách své nejnovější fregaty nazvané Type 31, která je největším plavidlem v jejím výrobním programu. „Ruská invaze na Ukrajinu a čínské expanzní choutky v jihovýchodní Asii podněcují poptávku,“ říká výkonný šéf Babcocku David Lockwoood. „Naším úkolem je příznivé situace využít,“ dodává.

Fregata Type 31 je plavidlo pro všeobecné využití. Již dříve si britská vláda objednala pět těchto lodí se záměrem nahradit stárnoucí Type 23. Britské námořnictvo by je mělo převzít do roku 2028. Jeden kus vyjde ministerstvo obrany na 268 milionů liber (7,6 miliardy korun).

Pro export loděnice používá pro tuto loď název Arrowhead 140. Zatím si dvě lodě s tímto označením objednala polská vláda a tři vláda Indonésie.

Miliardy pro BAE

Zhruba o týden dříve oznámila společnost BAE Systems, že si u ní britské ministerstvo obrany za 4,2 miliardy liber (119 miliard korun) objednalo pět fregat Type 26 třídy City pro flotilu v Glasgowě. Tato třída je určena k boji proti ponorkám a intenzivní protivzdušné obraně.

Jde o pokračování zakázky na 13 lodí, která byla v roce 2015 zredukována na osm. Tři lodě jsou již ve výstavbě - HMS Glasgow, HMS Cardiff a HMS Belfast. Prvně uvedená loď má být spuštěna na vodu již v letošním roce a armádě předána do roku 2025.  

Soul posiluje

Obavy nejen z čínské rozpínavosti, ale především neutuchajících vojenských ambicí svého severního souseda nutí k dalším investicím do obranného průmyslu i jihokorejskou vládu. Tamní loděnice HJ Heavy Industries oznámila 24. listopadu nový kontrakt na stavbu čtyř rychlých útočných fregat třídy PKX-B Batch-II pro jihokorejské námořnictvo.

V předchozích letech loděnice pracovala na vládní objednávce 16 rychlých hlídkových lodí (PKX-B Batch-I). Společně se čtyřmi novými plavidly mají tyto lodě ve flotile nahradit starší lodě třídy Chamsuri, které sehrály klíčovou roli ve vítězných regionálních námořních konfliktech s KLDR v letech 1999 a 2002.

Poslední kus 

Výčet čerstvých událostí z námořního obranného průmyslu můžeme zakončit informací o završení jednoho programu. V polovině listopadu převzalo francouzské ministerstvo obrany poslední osmou fregatu třídy FREMM. Domovským přístavem lodi Lorraine bude Toulon, kde již sídlí lodě stejné třídy Alsace, Provence a Languedoc. Dodavatelem byla loděnice Naval Group.

Podle výrobce je Lorraine silně vyzbrojená pokročilými zbraňovými systémy, jako jsou multifunkční radar Herakles, protilodní střelyExocet MM 40 či torpéda MU 90.

Loď byla spuštěna na vodu již v listopadu 2020 a mořské testy byly zahájeny v únoru 2022. Nyní budou ověřovány její vojenské charakteristiky. Teprve poté může vstoupit do aktivní služby.